Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

459
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

290
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی آموزش های زیست محیطی بر دانش آموزان متوسطه ی اول دختر برای حفاظت از تالاب ها (مطالعه ی موردی: تالاب شور، شیرین و میناب)

صفحات

 صفحه شروع 623 | صفحه پایان 630

چکیده

 اکوسیستم های تالابی طیف وسیعی از خدمات اکوسیستمی را برای انسان ها در پی دارند که در دهه های اخیر به دلیل استفاده ی بی رویه ی بشر از آنها, دچار اختلالات شدیدی شده اند و به علت افزایش جمعیت این روند رو به افزایش است. تالاب شور, شیرین و میناب از تالاب های ساحلی استان هرمزگان است که حیات روستاهای حاشیه ی آن وابسته به تالاب است. این تالاب در سال های اخیر توسط عوامل طبیعی و انسانی دچار آسیب هایی شده است که با توجه اهمیت اکولوژیکی, اقتصادی– اجتماعی و فرهنگی ای که دارد, لزوم حفاظت از آن بیش از پیش احساس می شود. آموزش محیط زیست بنیادی ترین شیوه در حفاظت از محیط زیست و سرآغاز بلوغ فکری بشر است که توسط آن, افراد جامعه خود را مسئول حفظ محیط زیست می دانند. به دلیل آموزش پذیر بودن نوجوانان, گروه هدف پژوهش حاضر دانش آموزان دختر متوسطه ی اول روستای تیاب بوده اند تا اثربخشی آموزش های زیست محیطی در مورد سه مؤلفه ی دانش عمومی, زمینه های تخریب و تهدید و چگونگی مشارکت جامعه ی محلی برای حفاظت از تالاب شور, شیرین و میناب روی آنان بررسی شود. روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی-مقطعی بوده و گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفته است. روایی پرسشنامه مورد تأیید اساتید دانشکده ی محیط زیست بوده و ضریب آلفای کرونباخ توسط نرم افزار SPSS22 معادل 8/0 به دست آمده است که خوب بودن پایایی را نشان می دهد. از مقایسه ی نتایج پیش آزمون و پس آزمون دانش آموزان مشخص شد که آموزش های زیست محیطی تأثیر مثبت دارد و در نمره ی پس آزمون آنها در هر سه مؤلفه ی پرسشنامه, پیشرفت درخور توجهی دیده می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جدیدی، مهناز، و نوحه گر، احمد. (1398). بررسی اثربخشی آموزش های زیست محیطی بر دانش آموزان متوسطه ی اول دختر برای حفاظت از تالاب ها (مطالعه ی موردی: تالاب شور, شیرین و میناب). اکوهیدرولوژی، 6(3 )، 623-630. SID. https://sid.ir/paper/253958/fa

    Vancouver: کپی

    جدیدی مهناز، نوحه گر احمد. بررسی اثربخشی آموزش های زیست محیطی بر دانش آموزان متوسطه ی اول دختر برای حفاظت از تالاب ها (مطالعه ی موردی: تالاب شور, شیرین و میناب). اکوهیدرولوژی[Internet]. 1398؛6(3 ):623-630. Available from: https://sid.ir/paper/253958/fa

    IEEE: کپی

    مهناز جدیدی، و احمد نوحه گر، “بررسی اثربخشی آموزش های زیست محیطی بر دانش آموزان متوسطه ی اول دختر برای حفاظت از تالاب ها (مطالعه ی موردی: تالاب شور, شیرین و میناب)،” اکوهیدرولوژی، vol. 6، no. 3 ، pp. 623–630، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/253958/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا