مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,287
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,448
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی، رضایت شغلی و برخی نشانگان آسیب شناسی روانی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 179 | صفحه پایان 198

چکیده

 هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثربخش بودن آموزش کوتاه مدت گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش علائم مربوط به فرسودگی شغلی و برخی نشانگان آسیب شناسی روانی (نظیر افسردگی, و استرس) و افزایش رضایت شغلی معلمان به روش نیمه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد.روش: پژوهش حاضر در سال 1393در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل معلمانی بود که در رشته های علوم تربیتی دانشگاه آزاد ارومیه مشغول به تحصیل بودند. بعد از غربالگری اولیه آزمون فرسودگی شغلی مازلاچ 28 نفر از معلمان شهر ارومیه (دانشجویان رشته های علوم تربیتی دانشگاه آزاد) که دارای 5/1 نمره انحراف معیار بالای میانگین در فرسودگی شغلی بودند, انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. همه معلمان قبل و بعد از مداخله به پرسش نامه های فرسودگی شغلی مازلاچ, رضایت شغلی برایفیلد و روث, مقیاس رضایت معلم لیم-هو و تانگ-آو ( 2006), افسردگی بک, ومقیاس استرس ادراک شده (PSS) پاسخ گفتند. مداخله در 11 جلسه 8 هفته ای (36 ساعت) روی گروه آزمایش صورت گرفت.یافته ها: داده ها با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری برای نمرات تفاضلی (پیش آزمون از پس آزمون) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. در کل نتیجه این پژوهش نشان گر این بود که برنامه آموزش گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی تاثیر معنی داری در کاهش مشکلات مربوط به فرسودگی شغلی معلمان و برخی از مشکلات آسیب شناختی روانی نظیر استرس, افسردگی و اضطراب و همچنین افزایش مثبتی در نمرات رضایت شغلی معلمان شرکت کننده در این برنامه ها دارد. نتایج حاکی از اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر ذهن آگاهی در معلمان دارای فرسودگی شغلی بود.نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای فرسودگی شغلی و علایم آسیب شناختی روانی در بین معلمان, برنامه آموزش گروهی ذهن آگاهی را می توان برای کاهش نشانگان فرسودگی در مدارس پیشنهاد کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راستگو، ناهید، حرفه دوست، منصور، و خیرجو، اسماعیل. (1395). اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی, رضایت شغلی و برخی نشانگان آسیب شناسی روانی معلمان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7 )، 179-198. SID. https://sid.ir/paper/255100/fa

    Vancouver: کپی

    راستگو ناهید، حرفه دوست منصور، خیرجو اسماعیل. اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی, رضایت شغلی و برخی نشانگان آسیب شناسی روانی معلمان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1395؛4(7 ):179-198. Available from: https://sid.ir/paper/255100/fa

    IEEE: کپی

    ناهید راستگو، منصور حرفه دوست، و اسماعیل خیرجو، “اثربخشی آموزش گروهی ذهن آگاهی بر فرسودگی شغلی, رضایت شغلی و برخی نشانگان آسیب شناسی روانی معلمان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 4، no. 7 ، pp. 179–198، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255100/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button