مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,219
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,424
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه درگیری های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 92

چکیده

 هدف: هدف این پژوهش, بررسی رابطه درگیری های تحصیلی, خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی بندرعباس بود.روش: برای این منظور تعداد 364 نفر شامل 180 دختر و 184 پســر با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه ای متشکل از «خودکار آمدی تحصیلی» (میگلی و همکاران, 2000) و «انگیزش تحصیلی» (والرند و همکاران, 1992) و درگیری تحصیلی (ریو تیسنگ, 2011) پاسخ دادند. عملکرد تحصیلی دانش آموزان نیز از طریق معدل کل آنان در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 1394-1393 اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش ورود همزمان استفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که پیشرفت تحصیلی می تواند به وسیله ی ابعاد درگیری تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی به شکل معناداری پیش بینی شود. تنها در مورد مولفه درگیری عاملیت با پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری مشاهده نگردید. همچنین نتایج نشان داد بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی, بین انگیزش درونی و پیشرفت تحصیلی, بین درگیری شناختی و پیشرفت تحصیلی, بین درگیری عاطفی و پیشرفت تحصیلی, بین درگیری رفتاری و پیشرفت تحصیلی, بین درگیری عاملیت و پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.نتیجه گیری: به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نقش متغیرهای انگیزشی و شناختی را در پیش بینی و تبیین عملکرد تحصیلی مورد تایید قرار داد که تلویحات عملی سودمندی را در فرایند انگیزش و یادگیری فراگیران در بر دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سماوی، سیدعبدالوهاب، ابراهیمی، کلثوم، و جاودان، موسی. (1395). بررسی رابطه درگیری های تحصیلی, خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4(7 )، 71-92. SID. https://sid.ir/paper/255103/fa

    Vancouver: کپی

    سماوی سیدعبدالوهاب، ابراهیمی کلثوم، جاودان موسی. بررسی رابطه درگیری های تحصیلی, خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1395؛4(7 ):71-92. Available from: https://sid.ir/paper/255103/fa

    IEEE: کپی

    سیدعبدالوهاب سماوی، کلثوم ابراهیمی، و موسی جاودان، “بررسی رابطه درگیری های تحصیلی, خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر بندرعباس،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 4، no. 7 ، pp. 71–92، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255103/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button