مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,034
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

404
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش اشتیاق عاطفی، شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 197 | صفحه پایان 206

چکیده

 هدف: یکی از اهداف مهم در بسیاری از پژوهش های تربیتی و روانشناسی بررسی عواملی است که موجب کاهش عملکرد تحصیلی در دانشجویان می شود. یکی از عوامل روانشناختی که در عملکرد تحصیلی اثرگذاراست, فرسودگی تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر, نقش اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. روش: این پژوهش مقطعی – توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 1394-1393 به تعداد 2460 نفر تشکیل دادند که 331 نفر از این افراد به روش نمونه گیری تصادفی و براساس جدول مورگان و کرچسی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به روش ورود مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین متغیر های اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی معنا داری وجود داشت (01/0>P). همچنین حدود 11% از واریانس مربوط به فرسودگی تحصیلی توسط اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری تبیین شد. نتیجه گیری: اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری با فرسودگی تحصیلی ارتباط معناداری دارد. اشتیاق عاطفی به عنوان قوی ترین پیش بین فرسودگی تحصیلی محسوب می شود که با افزایش اشتیاق عاطفی در دانشجویان میزان فرسودگی تحصیلی در آنان کاهش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمودیان، حسن، عباسی، مسلم، پیرانی، ذبیح، و شاه علی کبورانی، فاطمه. (1397). نقش اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 6(10 )، 197-206. SID. https://sid.ir/paper/255152/fa

    Vancouver: کپی

    محمودیان حسن، عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، شاه علی کبورانی فاطمه. نقش اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1397؛6(10 ):197-206. Available from: https://sid.ir/paper/255152/fa

    IEEE: کپی

    حسن محمودیان، مسلم عباسی، ذبیح پیرانی، و فاطمه شاه علی کبورانی، “نقش اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری یادگیری در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 6، no. 10 ، pp. 197–206، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255152/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button