مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,857
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,620
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 159 | صفحه پایان 182

چکیده

 هدف: مفهوم درگیری تحصیلی, از جمله مفاهیمی است که توسط پژوهشگران مختلف در حوزه تعلیم و تربیت به کار برده شده است و پژوهش های اخیر از آن با واژه اشتیاق یادگیری یاد می کنند. پژوهش ها نشان داده اند عواطف مثبت و جو عاطفی خانواده با مولفه های اشتیاق یادگیری مرتبط است. لذا هدف پژوهش حاضر, بررسی نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان بود.روش: طرح این پژوهش, طرح مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهر اهواز که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تحصیل می باشند تشکیل می دهند (N=3300) نمونه پژوهش 380 نفر از دانش آموزان شهر اهواز بود که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. بدین صورت که در ابتدا شهر اهواز به چهار جهت (شمال, جنوب, شرق و غرب) تقسیم شد و سپس از هر جهت دو دبیرستان و از هر دبیرستان سه کلاس و از هر کلاس 16 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه جو عاطفی هیل برن, فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS), پرسشنامه اشتیاق عاطفی, شناختی و رفتاری استفاده شد. یافته ها به کمک نرم افزار Spss 19 و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون, رگرسیون چندمتغیری به شیوه گام به گام انجام شد.یافته ها: بین عواطف مثبت و جو عاطفی خانواده با اشتیاق تحصیلی, رابطه مثبت و معنی دار و بین عواطف منفی و اشتیاق تحصیلی رابطه منفی وجود داشت P£0.001. نتایج رگرسون چندمتغیری نشان داد که هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده پیش بینی کننده های مناسبی برای اشتیاق تحصیلی می باشند P£0.001.نتیجه گیری: بنابراین, با تقویت هیجان پذیری مثبت و ارتقای جو عاطفی مثبت و سازنده خانوادگی این احتمال وجود دارد که اشتیاق تحصیلی دانش آموزان نیز افزایش یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مومنی، خدامراد، عباسی، مسلم، پیرانی، ذبیح، و بگیان کوله مرز، محمدجواد. (1396). نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 159-182. SID. https://sid.ir/paper/255165/fa

    Vancouver: کپی

    مومنی خدامراد، عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، بگیان کوله مرز محمدجواد. نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):159-182. Available from: https://sid.ir/paper/255165/fa

    IEEE: کپی

    خدامراد مومنی، مسلم عباسی، ذبیح پیرانی، و محمدجواد بگیان کوله مرز، “نقش هیجان پذیری و جو عاطفی خانواده در پیش بینی اشتیاق تحصیلی دانش آموزان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 159–182، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا