مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,282
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مولفه ای، گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 112

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مولفه ای, گانیه و روش مرسوم بر یادگیری دانش آموزان در درس علوم تجربی (موضوعات پیچیده) می باشد.روش: برای رسیدن به این هدف از روش شبه آزمایشی و از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه این پژوهش تمامی دانش آموزان دوم راهنمائی پسر شهر کرج و نمونه آن 60 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و در سه گروه گواه, آزمایشی یک و آزمایشی دو که به ترتیب با روش های مرسوم, الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای و الگوی طراحی آموزشی گانیه, آموزش برای آنها ارائه شد, قرار گرفتند. برای هر سه گروه پیش آزمون, پس آزمون اجرا شد. ابزار جمع آوری اطلاعات آزمون محقق ساخته بود که روایی آن از طریق چهار تن از معلمان درس موردنظر و پایایی آن از طریق دونیمه کردن 0.89 به دست آمد. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی, شاخص هایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات, مورد استفاده قرار گرفته است و در بخش آمار استتنباطی و برای بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شده است.یافته ها: داده های جمع آوری شده با کمک آمار توصیفی و آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که میانگین گروه کنترل و آزمایش ها در پیش آزمون تفاوت چندانی ندارد, اما در پس آزمون, میانگین گروه های آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و با کنترل نمره پیش آزمون ها, تفاوت مشاهده شده بین نمرات گروه های آزمایش و کنترل معنادار بود.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان دادند که تفاوت بین گروه های آموزش مرسوم و الگوهای طراحی آموزشی چهار مولفه ای و گانیه با 95 درصد اطمینان معنادار می باشد. بدین ترتیب که الگوی طراحی آموزشی گانیه از روش مرسوم, و الگوی طراحی آموزشی چهار مولفه ای از الگوی طراحی آموزشی گانیه در یادگیری درس علوم تجربی (آموزش موضوعات پیچیده) اثربخشی بیشتری دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانزاده، حجت، دهقانزاده، حسین، شاه علی زاده، محمد، و رستگارپور، حسن. (1396). مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مولفه ای, گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 93-112. SID. https://sid.ir/paper/255167/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانزاده حجت، دهقانزاده حسین، شاه علی زاده محمد، رستگارپور حسن. مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مولفه ای, گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانش آموزان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):93-112. Available from: https://sid.ir/paper/255167/fa

    IEEE: کپی

    حجت دهقانزاده، حسین دهقانزاده، محمد شاه علی زاده، و حسن رستگارپور، “مقایسه اثربخشی الگوهای طراحی آموزشی چهار مولفه ای, گانیه و روش مرسوم در یادگیری دانش آموزان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 93–112، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255167/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button