مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,520
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,089
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری، همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 204

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری, همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز بود.روش: روش این پژوهش آزمایشی و از طرح گروه گواه با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری بوده است. برای انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای استفاده گردید و بر اساس تکمیل پرسشنامه ایلی نویز و نظرسنجی از دبیران, 40 نفر از دانش آموزان قلدر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. دانش آموزان هر دو گروه به سیاهه سازگاری برای دانش آموزان مدارس, مقیاس همدلی پایه و پرسشنامه تجدیدنظر شده قلدر/ قربانی اولویس, پاسخ دادند. برنامه پیشگیری از قلدری برای گروه آزمایشی در 15 جلسه 90 دقیقه ای به صورت دوبار در هفته, آموزش داده شد. سپس در مرحله پس آزمون و پیگیری, هر دو گروه به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش برنامه پیشگیری از قلدری باعث کاهش قلدری در گروه آزمایشی در مراحل پس آزمون و پی گیری شد. همچنین, میزان سازگاری و همدلی در گروه آزمایشی در مراحل پس آزمون و پی گیری افزایش یافت.نتیجه گیری: کاربرد برنامه پیشگیری از قلدری می تواند مشکلات مربوط به رفتارهای قلدری را در مدارس کاهش دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گلستان جهرمی، فاطمه، شهنی ییلاق، منیجه، بهروزی، ناصر، و امیدیان، مرتضی. (1396). بررسی تاثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری, همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 183-204. SID. https://sid.ir/paper/255171/fa

    Vancouver: کپی

    گلستان جهرمی فاطمه، شهنی ییلاق منیجه، بهروزی ناصر، امیدیان مرتضی. بررسی تاثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری, همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):183-204. Available from: https://sid.ir/paper/255171/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه گلستان جهرمی، منیجه شهنی ییلاق، ناصر بهروزی، و مرتضی امیدیان، “بررسی تاثیر آموزش برنامه پیشگیری از قلدری بر سازگاری, همدلی و قلدری دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 183–204، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255171/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button