Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,717
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,640
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مولفه های سرمایه روانشناختی (امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 78

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر پایه مولفه های سرمایه روانشناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت بود.روش: روش پژوهش به شیوه همبستگی و با هدف پیش بینی بود. به همین منظور از بین دانشجویان (کارشناسی و کارشناسی ارشد) دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در سال تحصیلی 94-95 تعداد 375 نفر (175 زن و 250 مرد) به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس اهمال کاری (لی, 1986), پرسشنامه اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگور, 2001) و برای چهار مولفه های سرمایه روان شناختی از مقیاس امیدواری گرایشی بزرگسالان, آزمون تجدید نظر شده جهت گیری زندگی, مقیاس تاب آوری و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که اهمال کاری تحصیلی با چهار مولفه سرمایه روان شناختی و جهت گیری اهداف تسلط-گرایش رابطه منفی و معنی دار و با جهت گیری اهداف عملکرد-گرایش و عملکرد-اجتناب و تسلط-اجتناب رابطه مثبت و معنی دار داشته (P<0.05), و از بین متغیرهای پژوهش, مولفه خودکارآمدی, هدف عملکرد-گرایش, تسلط-گرایش, عملکرد- اجتناب و مولفه امیدواری 33 درصد از واریانس اهمال کاری تحصیلی را تبیین کردند.نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که مولفه های سرمایه روان شناختی و جهت گیری اهداف پیشرفت از متغیرهای مهم و مرتبط با اهمال کاری تحصیلی دانشجویان هستند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشتاقی، سعید، و مویدفر، همام. (1396). نقش مولفه های سرمایه روانشناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8 )، 61-78. SID. https://sid.ir/paper/255172/fa

    Vancouver: کپی

    مشتاقی سعید، مویدفر همام. نقش مولفه های سرمایه روانشناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1396؛5(8 ):61-78. Available from: https://sid.ir/paper/255172/fa

    IEEE: کپی

    سعید مشتاقی، و همام مویدفر، “نقش مولفه های سرمایه روانشناختی (امید, خوش بینی, تاب آوری و خودکارآمدی) و جهت گیری اهداف پیشرفت در پیش بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 5، no. 8 ، pp. 61–78، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255172/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا