مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,076
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر همدان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 20

چکیده

 هدف امروزه حجم قابل توجهی از اطلاعات به صورت نوشتاری مبادله می گردد, لذا خواندن و درک مطلب به عنوان یک ضرورت و مقدمه موفقیت و پیشرفت در جامعه مطرح است. خواندن و درک مطلب همواره به عنوان یکی از اولویت های مهم نظام های آموزشی جوامع مطرح بوده و بخش وسیعی از برنامه های درسی را به ویژه در سال های نخستین تحصیل در برمی گیرد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل شناختی فردی (خودپنداره خواندن و نگرش به خواندن) اثرگذار بر درک مطلب خواندن به منظور تدوین یک مدل ساختاری در بین دانش آموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی شهر همدان بود. روش جامعه آماری شامل 12000 دانش آموز مشغول به تحصیل در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 96-95 بود که از این تعداد نمونه آماری شامل 287 دانش آموز (128 پسر و 159 دختر) با میانگین سنی 11/10 سال از طریق روش نمونه گیری خوش های چندمرحله ای انتخاب شدند. یافته ها در این پژوهش از مقیاس های خودپنداره خواندن چپمن و تانر 1995 و نگرش به خواندن مک کنا 1990 و درک مطلب خواندن از پرسشنامه محقق ساخته براساس آزمون درک مطلب مهرنژاد 1378 استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Spss و Amos استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که این متغیر ها بر درک مطلب خواندن دانش آموزان اثر معنادار دارند. نگرش به خواندن 62% و خودپنداره خواندن 58%, توانستند بیشترین میزان درک مطلب دانش آموزان را تبیین کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاری مقدم، نفیسه، دلاور، علی، درتاج، فریبرز، و حاجی علیزاده، کبری. (1398). تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر همدان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 7(13 )، 1-20. SID. https://sid.ir/paper/255184/fa

    Vancouver: کپی

    یاری مقدم نفیسه، دلاور علی، درتاج فریبرز، حاجی علیزاده کبری. تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر همدان. راهبردهای شناختی در یادگیری[Internet]. 1398؛7(13 ):1-20. Available from: https://sid.ir/paper/255184/fa

    IEEE: کپی

    نفیسه یاری مقدم، علی دلاور، فریبرز درتاج، و کبری حاجی علیزاده، “تدوین مدل ساختاری درک مطلب خواندن براساس عوامل شناختی فردی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر همدان،” راهبردهای شناختی در یادگیری، vol. 7، no. 13 ، pp. 1–20، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255184/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button