مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 7 | صفحه پایان 28

چکیده

 هدف از اجرای پژوهش, بررسی ویژگی های روان سنجی درگیری تحصیلی بود که متمرکز بر دو بعد روان شناختی و شناختی است. این پژوهش توصیفی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر درمیان خراسان جنوبی انجام گرفت (2002N=). نمونه ای به حجم 400 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه درگیری تحصیلی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل اعتبار بر روی داده ها اجرا شد. یافته ها نشان می دهد که مدل شش عامل مرتبه اول نسبت به مدل های رقیب از برازندگی بهتری برخوردار است. سه مؤلفه روابط معلم-شاگرد, حمایت همسالان از یادگیری و حمایت خانواده از یادگیری (درگیری روان شناختی) و سه مؤلفه هدف ها و آرزوهای آینده, کنترل بر تکالیف مدرسه و انگیزش بیرونی (درگیری شناختی) به وضوح یک ساختار شش عاملی درگیری تحصیلی را تشکیل می دادند. خرده مقیاس ها از اعتبار مناسبی برخوردار بودند. روایی ملاکی مقیاس نشان داد که خودکارآمدی و وظیفه شناسی با خرده مقیاس­ های درگیری تحصیلی, همبستگی مثبت و معنی داری دارند. تنها همبستگی وظیفه شناسی با انگیزش بیرونی معنی دار نبود. لذا مقیاس مورد نظر در جامعه پژوهش رواست و توان تبیین ویژگی های روان شناختی و شناختی درگیری تحصیلی را دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طالع پسند، سیاوش، مهنا، سعید، و رستمی، شهلا. (1398). ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(26 )، 7-28. SID. https://sid.ir/paper/255224/fa

    Vancouver: کپی

    طالع پسند سیاوش، مهنا سعید، رستمی شهلا. ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1398؛9(26 ):7-28. Available from: https://sid.ir/paper/255224/fa

    IEEE: کپی

    سیاوش طالع پسند، سعید مهنا، و شهلا رستمی، “ویژگی های روان سنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 9، no. 26 ، pp. 7–28، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا