مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,503
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,851
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از محیط یادگیری سازنده گرای اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 118

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ای برای سنجش ادراک دانش آموزان از محیط های سازنده گرای اجتماعی بود. روش پژوهش آزمون سازی است. ابتدا مولفه های محیط شناسایی و گویه های مقیاس تدوین شد. سپس نمونه ای شامل 374 دانش آموز دبیرستانی در رشته ریاضی و فیزیک (196 پسر و 178 دختر) با روش نمونه گیری سهمیه ای از بین دبیرستان های شهر مشهد انتخاب شدند و با پرسشنامه مذکور, مورد آزمون قرار گرفتند. روایی پرسشنامه به شیوه های محتوایی و از نوع داوری تخصصی, تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی به شیوه همسانی درونی و آزمون مجدد محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 0.94 و برای مولفه ها بین 0.57 تا 0.88 بود و ضریب پایایی آزمون مجدد برای کل پرسشنامه 0.90 و برای زیر مولفه های آن بین 0.54 تا 0.77 محاسبه شد که حاکی از پایایی و همسانی درونی مناسب برای این پرسشنامه است. یافته های حاصل از تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که این پرسشنامه از هشت عامل تشکیل شده است که شامل «دادن تملک فرایند یادگیری به فراگیر», «تشویق کار گروهی و تبادل اندیشه بین افراد», «یادگیری اصیل», «تاکید بر آموخته های پیشین», «توجه به دیدگاه های مختلف», «مساله محوری», «خودارزیابی», «نقش تسهیلگری معلم» است. 45 سوال پرسشنامه بار عاملی مناسبی در هشت مولفه داشت. بنابراین, با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب, پرسشنامه ادراک محیط یادگیری مبتنی بر سازنده گرایی اجتماعی می تواند در پژوهش های مربوط به ادراک محیط یادگیری به کار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حقایقی، مرضیه، و کارشکی، حسین. (1394). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از محیط یادگیری سازنده گرای اجتماعی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 5(11)، 91-118. SID. https://sid.ir/paper/255242/fa

    Vancouver: کپی

    حقایقی مرضیه، کارشکی حسین. ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از محیط یادگیری سازنده گرای اجتماعی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی[Internet]. 1394؛5(11):91-118. Available from: https://sid.ir/paper/255242/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه حقایقی، و حسین کارشکی، “ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ادراک دانش آموزان از محیط یادگیری سازنده گرای اجتماعی،” مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، vol. 5، no. 11، pp. 91–118، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255242/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button