مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,793
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

915
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه ای: پژوهشی در خصوص تناسب عناصر برنامه درسی در آموزش های فنی و حرفه ای

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 52

چکیده

 پژوهش حاضر, با هدف بررسی تناسب برنامه های درسی (بر حسب عناصر برنامه درسی) در آموزش فنی و حرفه ای از منظر کارآموزان انجام شده است. پرسش های اصلی در این پژوهش به دنبال سنجش میزان تناسب ابعاد برنامه درسی (هدف, محتوا, روش آموزش و ارزشیابی) در آموزش های فنی و حرفه ای است. جامعه آماری پژوهش, شامل کلیه کارآموزان (پسر و دختر) مراکز فنی و حرفه ای شهرستان سنندج, مشتمل بر 1780 تن است. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است و حجم نمونه 344 نفر تعیین شدند. روش پژوهش در این پژوهش, توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه 48 سوالی طراحی شده از سوی پژوهشگر و بر مبنای 4 عنصر اصلی برنامه درسی ساخته شده است. جهت تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش در سطح توصیفی از میانگین, انحراف استاندارد, فراوانی, درصد فراوانی و در بخش آمار استنباطی از روش های t تک متغیره, تحلیل واریانس یکراهه و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان t مشاهده شده در خصوص ابعاد سه گانه اهداف, محتوا و ارزشیابی, از t بحرانی (در سطح 0.05) کم تر برآورد شده است. بنابراین, بین آموزش های فنی و حرفه ای و این سه بعد, در حد متوسط, تناسب وجود دارد.t مشاهده شده در خصوص عنصر چهارم (روش), از t بحرانی (در سطح 0.05) بیش تر است؛ بنابراین, میزان تناسب در اینجا بیش از حد متوسط است. همچنین F مشاهده شده در سطح p£0.05 معنی دار بوده و نشان دهنده آن است که بین تناسب آموزش های فنی و حرفه ای با عناصر برنامه درسی, تفاوت وجود دارد. بیشترین تناسب, به تناسب مربوط به عنصر روش با میانگین 3.09 و کم ترین تناسب به مولفه ارزشیابی با میانگین 2.48 گزارش شده مربوط می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی، جمال. (1392). برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه ای: پژوهشی در خصوص تناسب عناصر برنامه درسی در آموزش های فنی و حرفه ای. مهارت آموزی، 1(3)، 35-52. SID. https://sid.ir/paper/255966/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی جمال. برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه ای: پژوهشی در خصوص تناسب عناصر برنامه درسی در آموزش های فنی و حرفه ای. مهارت آموزی[Internet]. 1392؛1(3):35-52. Available from: https://sid.ir/paper/255966/fa

    IEEE: کپی

    جمال سلیمی، “برنامه درسی و آموزش فنی و حرفه ای: پژوهشی در خصوص تناسب عناصر برنامه درسی در آموزش های فنی و حرفه ای،” مهارت آموزی، vol. 1، no. 3، pp. 35–52، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/255966/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button