مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,215
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

851
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت های ادراک بینایی کودکان فلج مغزی بر اساس شدت درگیری عملکرد حرکتی درشت آنها

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 163

چکیده

 زمینه:ادراک بینایی ازجمله اعمال شناختی است که در کودکان فلج مغزی آسیب می بیند. هدف این مطالعه, مقایسه مهارت های ادراک بینایی کودکان فلج مغزی 12-6 سال بر اساس شدت درگیری عملکرد حرکتی درشت آنها می باشد.روش ها: این پژوهش توصیفی – تحلیلی بود که به صورت مقطعی انجام شد. جامعه هدف کودکان فلج مغزی 12- 6 ساله و نمونه های در دسترس از کودکان مراکز توانبخشی شهر کرج بودند که از بین آنها 67 کودک با نمونه گیری غیر احتمالی ساده طبق معیارهای ورود انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده, آزمون مهارت های ادراک بینایی (TVPS-R) برای ارزیابی مهارت های ادراک بینایی, سامانه طبقه بندی عملکرد حرکتی درشت (GMFCS E & R), برای ارزیابی شدت ضایعه عملکرد حرکتی درشت بودند. تجزیه و تحلیل آماری از طریق آزمون های کولموگروف اسمیرنف و کروسکال والیس انجام شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل بهره ادراک بینایی در گروه خفیف 74.83±27.4 و گروه متوسط 63.26±16.4 گروه شدید 75.69±21.02 بود. بین مهارت های هفت گانه ادراک بینایی در سه حیطه شدت فلج مغزی (خفیف و متوسط و شدید) تفاوت معناداری یافت نشد (P>0.05).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ادراک بینایی در کودکان فلج مغزی وابسته به سطح عملکرد حرکتی درشت آنها نمی باشد. بدین معنا که آسیب بیشتر در عملکرد حرکتی درشت منجر به تشدید نقایص ادراک بینایی در این کودکان نمی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دالوند، حمید، اقلیمی، مصطفی، فطوره چی، سعید، حقگو، حجت اله، و بیگلریان، اکبر. (1395). مقایسه مهارت های ادراک بینایی کودکان فلج مغزی بر اساس شدت درگیری عملکرد حرکتی درشت آنها. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، 5(2)، 155-163. SID. https://sid.ir/paper/256054/fa

    Vancouver: کپی

    دالوند حمید، اقلیمی مصطفی، فطوره چی سعید، حقگو حجت اله، بیگلریان اکبر. مقایسه مهارت های ادراک بینایی کودکان فلج مغزی بر اساس شدت درگیری عملکرد حرکتی درشت آنها. تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی[Internet]. 1395؛5(2):155-163. Available from: https://sid.ir/paper/256054/fa

    IEEE: کپی

    حمید دالوند، مصطفی اقلیمی، سعید فطوره چی، حجت اله حقگو، و اکبر بیگلریان، “مقایسه مهارت های ادراک بینایی کودکان فلج مغزی بر اساس شدت درگیری عملکرد حرکتی درشت آنها،” تحقیقات بالینی در علوم پیراپزشکی، vol. 5، no. 2، pp. 155–163، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/256054/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا