مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,396
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

945
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی مدل نقش مهارت حل مساله اجتماعی و سرمایه روانشناختی بر فرسودگی تحصیلی با میانجی گری کمک طلبی از همسالان و وجدان تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 90

چکیده

 هدف پژوهش, ارزیابی مدل تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس متغیرهای حل مساله اجتماعی, سرمایه روانشناختی, وجدان تحصیلی و کمک طلبی از همسالان بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - همبستگی با تاکید بر روابط علی ممکن بر پایه مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری را دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی رشته علوم تجربی ناحیه یک اردبیل در سال تحصیلی 1396- 1395 تشکیل دادند. برای نمونه گیری از روش تصادفی طبقه ای نسبتی استفاده شد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 1970 به تعداد 291 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو و ناتانن, حل مساله اجتماعی دیزوریلا, سرمایه روانشناختی لوتانز, وجدان تحصیلی ایلروی و بانتیک و کمک طلبی ریان و پنتریچ بودند. نتایج پژوهش همسو با فرضیه ها نشان دادند مهارت حل مساله اجتماعی و سرمایه روانشناختی بر فرسودگی تحصیلی اثر منفی دارد. علاوه بر این, اثر منفی کمک طلبی تحصیلی به عنوان متغیر میانجی در رابطه بین حل مساله اجتماعی و فرسودگی تحصیلی نیز به تایید رسید. اثر منفی وجدان تحصیلی هم تایید شد که متغیر میانجی بین سرمایه روانشناختی و فرسودگی تحصیلی بود. در نهایت, نتایج محاسبه شاخص های برازش نشان داد مدل مفهومی از برازش مناسبی برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فطین، شهاب، حسینیان، سیمین، اصغرنژادفرید، علی اصغر، و ابوالمعالی، خدیجه. (1396). ارزیابی مدل نقش مهارت حل مساله اجتماعی و سرمایه روانشناختی بر فرسودگی تحصیلی با میانجی گری کمک طلبی از همسالان و وجدان تحصیلی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 3(3 (پیاپی 11) )، 75-90. SID. https://sid.ir/paper/257699/fa

    Vancouver: کپی

    فطین شهاب، حسینیان سیمین، اصغرنژادفرید علی اصغر، ابوالمعالی خدیجه. ارزیابی مدل نقش مهارت حل مساله اجتماعی و سرمایه روانشناختی بر فرسودگی تحصیلی با میانجی گری کمک طلبی از همسالان و وجدان تحصیلی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1396؛3(3 (پیاپی 11) ):75-90. Available from: https://sid.ir/paper/257699/fa

    IEEE: کپی

    شهاب فطین، سیمین حسینیان، علی اصغر اصغرنژادفرید، و خدیجه ابوالمعالی، “ارزیابی مدل نقش مهارت حل مساله اجتماعی و سرمایه روانشناختی بر فرسودگی تحصیلی با میانجی گری کمک طلبی از همسالان و وجدان تحصیلی،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 3، no. 3 (پیاپی 11) ، pp. 75–90، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257699/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button