مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

620
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه تعاملات دینداری برای دانشجویان: ساخت و روایی یابی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 84

چکیده

 تاکنون برنامه های بسیاری در زمینه تربیت دینی و ارتقای دینداری در کشور طراحی و اجرا شده است. اما اثربخش بودن این برنامه ها مورد تردید پژوهشی است. به همین دلیل بنیانگذاری نوعی تربیت دینی که بتوان اثربخشی آن را به لحاظ تجربی آزمود, لازم است. به منظور پرداختن به این ضرورت, هدف این پژوهش ساخت و روایی-یابی برنامه آموزشی تعاملات دینداری برای دانشجویان بوده است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل (چند گروهی با یک گروه کنترل) بوده است. گروه آزمایش شامل 117 دانشجو بوده است که به روش در دسترس انتخاب شدند و در قالب ده گروه آزمایشی هر یک تحت آموزش یکی از خرده بسته های بسته مذکور قرار گرفتند. به منظور سنجش دینداری و مولفه های آن از فرم کوتاه مقیاس دینداری خدایاری فرد و همکاران استفاده شد. نتایج نشان داد بسته آموزشی مذکور بر باورها و رفتارهای دینی اثر معنادار داشته, اما بر نمره دینداری کلی و عواطف دینی اثر معناداری نداشته است. اثربخشی بسته آموزشی بر باورها و رفتارهای دینی را می توان با مفاهیم تاثیر ظاهر بر باطن, تولی و برادری, حمایت اجتماعی, سرمشق گیری معنوی یا دینی و ترادف معنویت و دینداری در نگاه اسلامی, تبیین کرد. همچنین این مطالعه نشان داده است در کاربرد روش تجربی برای بررسی اثربخشی برنامه تربیت دینی محدودیت های جدی وجود دارد, به گونه ای که این محدودیت ها به عنوان نوعی آسیب شناسی می تواند نتایج مطالعه را تحت تاثیر قرار دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدایاری فرد، محمد، غباری بناب، باقر، شکوهی یکتا، محسن، طهماسب کاظمی، بهروز، فقیهی، علی نقی، آذربایجانی، مسعود، اکبری زردخانه، سعید، افروز، غلامعلی، باقری نوع پرست، خسرو، منطقی، مرتضی، آیت الهی، حمیدرضا، هاشمی، سیدضیا، شهابی، روح اله، فاطمی، سیدمحسن، گواهی، عبدالرحیم، نوربخش، یونس، فرتاش، سهیلا، شجاعی زند، علیرضا، فرزاد، ولی اله، واعظی، سیدجعفر، قربانی وناجمی، میلاد، زندی، سعید، سجادی اناری، سعید، و علوی نژاد، ثریا. (1397). برنامه تعاملات دینداری برای دانشجویان: ساخت و روایی یابی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 4(4 (پیاپی 16) )، 69-84. SID. https://sid.ir/paper/257715/fa

    Vancouver: کپی

    خدایاری فرد محمد، غباری بناب باقر، شکوهی یکتا محسن، طهماسب کاظمی بهروز، فقیهی علی نقی، آذربایجانی مسعود، اکبری زردخانه سعید، افروز غلامعلی، باقری نوع پرست خسرو، منطقی مرتضی، آیت الهی حمیدرضا، هاشمی سیدضیا، شهابی روح اله، فاطمی سیدمحسن، گواهی عبدالرحیم، نوربخش یونس، فرتاش سهیلا، شجاعی زند علیرضا، فرزاد ولی اله، واعظی سیدجعفر، قربانی وناجمی میلاد، زندی سعید، سجادی اناری سعید، علوی نژاد ثریا. برنامه تعاملات دینداری برای دانشجویان: ساخت و روایی یابی. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1397؛4(4 (پیاپی 16) ):69-84. Available from: https://sid.ir/paper/257715/fa

    IEEE: کپی

    محمد خدایاری فرد، باقر غباری بناب، محسن شکوهی یکتا، بهروز طهماسب کاظمی، علی نقی فقیهی، مسعود آذربایجانی، سعید اکبری زردخانه، غلامعلی افروز، خسرو باقری نوع پرست، مرتضی منطقی، حمیدرضا آیت الهی، سیدضیا هاشمی، روح اله شهابی، سیدمحسن فاطمی، عبدالرحیم گواهی، یونس نوربخش، سهیلا فرتاش، علیرضا شجاعی زند، ولی اله فرزاد، سیدجعفر واعظی، میلاد قربانی وناجمی، سعید زندی، سعید سجادی اناری، و ثریا علوی نژاد، “برنامه تعاملات دینداری برای دانشجویان: ساخت و روایی یابی،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 4، no. 4 (پیاپی 16) ، pp. 69–84، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257715/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button