مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,595
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,439
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مثبت نگری بر کیفیت زندگی، افسردگی، اضطراب و استرس بزهکاران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 63

چکیده

 هدف از پژوهش بررسی تاثیر آموزش مثبت نگری بر کیفیت زندگی و کاهش افسردگی, اضطراب و استرس در نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت زاهدان بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. نمونه شامل 29 پسر (گروه آزمایش 17 نفر و کنترل 12) بود. نمونه گیری به شیوه سرشماری انجام شد؛ یعنی همه افراد جامعه آماری به عنوان گروه نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. آموزش مثبت نگری به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای در طی دو ماه روی گروه آزمایش اجرا شد و پس از اتمام جلسات پس آزمون و یک ماه بعد از اتمام جلسات آزمون پیگیری اجرا شد. از پرسشنامه کیفیت زندگی پارکرسون, بروهاد و تس و مقیاس افسردگی, اضطراب و استرس لاویبوند و لاویبوند برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مثبت نگری بر کاهش میانگین نمرات افسردگی, اضطراب و استرس و ارتقای سطح کیفیت زندگی نوجوانان موثر بوده است. بنابراین با توجه به موثر بودن آموزش مثبت نگری برکاهش افسردگی, اضطراب و استرس و ارتقای کیفیت زندگی به دست اندرکاران امور نوجوانان و بزهکاران توصیه می شود برنامه های مبتنی بر آموزش مثبت نگری را برای کاهش افسردگی و اضطراب و افزایش کیفیت زندگی این نوجوانان به کار ببرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نیک منش، زهرا، و زندوکیل، مریم. (1394). تاثیر آموزش مثبت نگری بر کیفیت زندگی, افسردگی, اضطراب و استرس بزهکاران نوجوان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 1(2 (پیاپی 2) )، 53-63. SID. https://sid.ir/paper/257771/fa

    Vancouver: کپی

    نیک منش زهرا، زندوکیل مریم. تاثیر آموزش مثبت نگری بر کیفیت زندگی, افسردگی, اضطراب و استرس بزهکاران نوجوان. پژوهشنامه روانشناسی مثبت[Internet]. 1394؛1(2 (پیاپی 2) ):53-63. Available from: https://sid.ir/paper/257771/fa

    IEEE: کپی

    زهرا نیک منش، و مریم زندوکیل، “تاثیر آموزش مثبت نگری بر کیفیت زندگی, افسردگی, اضطراب و استرس بزهکاران نوجوان،” پژوهشنامه روانشناسی مثبت، vol. 1، no. 2 (پیاپی 2) ، pp. 53–63، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257771/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button