مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

528
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: رابطه مکانیسم های دفاعی سازگارانه و ناسازگارانه با دینداری در دانشجویان (عنوان عربی: علاقة التقنیات الدفاعیة التکیفیة وغیر التکیفیة مع الالتزام الدینی للطلاب)

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 138

کلیدواژه

سبک های دفاعی ناسازگارانه (کلیدواژه عربی: الدیانةQ2
النمط الدفاعی غیر التکیفی)Q2

چکیده

 چکیده فارسی:این پژوهش با هدف تعیین رابطه مکانیسم های دفاعی و دینداری در دانشجویان, و مقایسه مکانیسم های دفاعی و سطح دینداری پسران و دختران دانشجو با روش پژوهشی همبستگی انجام گرفت. در این مطالعه 798 نفر (423 دختر و 375 پسر) از دانشجویان کارشناسی رشته های غیرپزشکی دانشگاه های شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس شرکت داشتند. شرکت کنندگان پرسش نامه مکانیسم های دفاعی (40ـ (DSQو باورهای مذهبی (برای سنجش دینداری) را تکمیل کردند. داده های به دست آمده با آزمون آماری همبستگی پیرسون و t در گروه های مستقل تحلیل شد. تحلیل داده های پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معنادار میان سبک دفاعی پخته و سطح دینداری وجود دارد, به این معنا که افزایش میزان باورهای مذهبی موجب رشد فزون تر سبک دفاعی پخته می شود. رابطه بین سبک های دفاعی روان آزرده (ناسازگار) و دینداری منفی و معنادار است, ولی همبستگی معنادار بین دینداری و بعد دیگری از مکانیزم های دفاعی ناسازگارانه (سبک های دفاعی ناپخته) وجود ندارد. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره های دختران در مکانیسم های دفاعی سازگارانه (پخته) و میانگین نمره های پسران در مکانیسم های دفاعی ناسازگارانه (روان آزرده) بیشتر است. تفاوت معناداری بین میانگین نمره های پسران و دختران در بعد دیگری از مکانیزم های دفاعی ناسازگارانه یعنی مکانیسم های دفاعی ناپخته وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری میان میانگین نمره های باورهای مذهبی در دختران و پسران وجود دارد, و میزان دینداری دختران بیش از پسران است. چکیده عربی: ترمی هذه الدراسة الی تحدید علاقة التقنیات الدفاعیة مع الالتزام الدینی للطلاب ومقارنة التقنیات الدفاعیة ومستوی الالتزام لدی الطلاب و الطالبات. وتم فی هذه الدراسة الاعتماد علی المنهج الارتباطی. شارک فی هذه الدراسة 798 شخصا (423 طالبة و 375 طالبا) من طلاب مرحلة البکالوریوس فی الفروع غیر الطبیة بجامعات طهران بطریقة أخذ العینات المتوافرة (المتاحة). وقام المشارکون بملء استبانة التقنیات الدفاعیة ( (DSQ-40واستبانة العقائد الدینیة (لاختبار مستوی الالتزام الدینی). وتم تحلیل البیانات بطریقة معامل الارتباط لبیرسون واختبار t للعینات المستقلة. وأشار تحلیل البیانات الی أنه لایوجد ارتباط ذو دلالة إحصائیة بین النمط الدفاعی الناضج ومستوی الالتزام, وهذا یعنی أن نمو نسبة العقائد الدینیة یؤدی الی النمو المتعالی للنمط الدفاعی الناضج. وتوجد علاقة سلبیة ذات دلالة إحصائیة بین الأنماط الدفاعیة غیر التکیفیة وبین الالتزام, ولکن لیس هناک ترابط ذو دلالة إحصائیة بین الدین و جانب آخر للتقنیات الدفاعیة غیر التکیفیة (الأنماط لدفاعیة غیر الناضجة). وکذلک أظهرت النتائج تفوّق متوسط (معدل) درجات الإناث علی متوسط درجات الذکور فی التقنیات الدفاعیة التکیفیة وتفوق متوسط درجات الذکور علی متوسط درجات الإناث فی التقنیات الدفاعیة غیر التکیفیة. ولایوجد فرق ذو دلالة إحصائیة بین متوسط درجات الذکور والإناث فی التقنیات الدفاعیة غیرالناضجة. ولکن هناک فرق ذو دلالة إحصائیة آخر بین متوسط درجات نسبة العقائد الدینیة لدی الإناث والذکور وتتفوق الإناث علی الذکور فی نسبة الدیانة.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهری نژاد، سیدابوالقاسم، و شریفی، مهشید. (1396). عنوان فارسی: رابطه مکانیسم های دفاعی سازگارانه و ناسازگارانه با دینداری در دانشجویان (عنوان عربی: علاقة التقنیات الدفاعیة التکیفیة وغیر التکیفیة مع الالتزام الدینی للطلاب). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 5(8)، 117-138. SID. https://sid.ir/paper/257806/fa

    Vancouver: کپی

    مهری نژاد سیدابوالقاسم، شریفی مهشید. عنوان فارسی: رابطه مکانیسم های دفاعی سازگارانه و ناسازگارانه با دینداری در دانشجویان (عنوان عربی: علاقة التقنیات الدفاعیة التکیفیة وغیر التکیفیة مع الالتزام الدینی للطلاب). علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1396؛5(8):117-138. Available from: https://sid.ir/paper/257806/fa

    IEEE: کپی

    سیدابوالقاسم مهری نژاد، و مهشید شریفی، “عنوان فارسی: رابطه مکانیسم های دفاعی سازگارانه و ناسازگارانه با دینداری در دانشجویان (عنوان عربی: علاقة التقنیات الدفاعیة التکیفیة وغیر التکیفیة مع الالتزام الدینی للطلاب)،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 5، no. 8، pp. 117–138، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257806/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button