مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,351
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی اسلامی بر هوش اخلاقی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 134

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی اسلامی بر هوش اخلاقی نوجوانان دختر مقطع متوسطه است که با روش نیمه تجربی و از نوع پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر نوجوانان دختر مقطع متوسطه دوره اول ناحیه 3 شهر اصفهان است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس مبتنی بر ملاک های ورود و خروج, 50 نفر از آن ها به تصادف انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفته اند. در ابتدا هر دو گروه در مرحله پیش آزمون به پرسش نامه هوش اخلاقی لنیک و کیل (2005) پاسخ دادند, سپس گروه آزمایش در 16 جلسه (دو جلسه یک ساعته در هفته) تحت آموزش قرار گرفتند؛ درحالی که هیچ مداخلهای برای گروه گواه انجام نشد. هر دو گروه مجدداً در مراحل پسآزمون و پیگیری توسط پرسش نامه مذکور ارزیابی شدند و دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس مختلط با یک متغیر بین گروهی و یک متغیر درون گروهی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مهارتهای زندگی اسلامی, نمرات هوش اخلاقی و مؤلفه های آن شامل عمل کردن مبتنی بر اصول, ارزشها و باورها, راست گویی, استقامت و پافشاری برای حق, مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی, اقرار به اشتباهات, خدمت به دیگران, بخشش اشتباهات خود و دیگران, وفای به عهد و علاقه مند بودن به دیگران را در مرحله پس آزمون و پیگیری افزایش داده است (05/0≥ p). در یک نتیجه گیری کلی می توان بیان کرد که از آموزش مهارتهای زندگی اسلامی می توان در جهت افزایش هوش اخلاقی نوجوانان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اخلاقیان، زهرا، لطیفی، زهره، و رضایی دهنوی، صدیقه. (1398). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی اسلامی بر هوش اخلاقی نوجوانان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، 7(13 )، 117-134. SID. https://sid.ir/paper/257851/fa

    Vancouver: کپی

    اخلاقیان زهرا، لطیفی زهره، رضایی دهنوی صدیقه. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی اسلامی بر هوش اخلاقی نوجوانان. علوم تربیتی از دیدگاه اسلام[Internet]. 1398؛7(13 ):117-134. Available from: https://sid.ir/paper/257851/fa

    IEEE: کپی

    زهرا اخلاقیان، زهره لطیفی، و صدیقه رضایی دهنوی، “اثربخشی آموزش مهارت های زندگی اسلامی بر هوش اخلاقی نوجوانان،” علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، vol. 7، no. 13 ، pp. 117–134، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/257851/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button