Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,069
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

513
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه یادگیری فضایی موش های صحرایی نر، ماده و اوارکتومی شده

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 44

چکیده

 مقدمه: تفاوت وابسته به جنس در رفتار حیوانات و انسان به طور قابل توجهی مورد بررسی قرار گرفته است. گزارش های بحث برانگیزی در مورد نقش هورمون های جنسی در حافظه و یادگیری وجود دارد. در مطالعه حاضر یادگیری فضایی بین موش های صحرایی نر, ماده و اوارکتومی شده با استفاده از آزمون ماز آبی موریس مورد مقایسه قرار گرفت.مواد و روش ها: در این پژوهش 24 سر موش صحرایی به سه گروه نر, ماده و اوارکتومی شده تقسیم شدند. حیوانات تحت بیهوشی با کتامین (150 میلی گرم/ کیلوگرم درون صفاقی) اوارکتومی گردیدند. جراحی مشابهی بر روی موش های صحرایی نر و ماده بدون برداشتن تخمدان ها انجام شد. 8 هفته بعد حیوانات همه گروه ها با ماز آبی موریس آزمایش شدند. مدت زمان تاخیر, طول مسافت پیموده شده و سرعت شنا کردن برای رسیدن به سکو بین گروه ها مقایسه گردید.یافته ها: زمان تاخیر, مسافت طی شده و سرعت شنا کردن برای رسیدن به سکو بین گروه ها مقایسه گردید. تاخیر زمانی در هر دو گروه نر و اوارکتومی شده, نسبت به گروه ماده به طورمعنی داری بیشتر بود. اگرچه مسافت طی شده در گروه اوارکتومی شده نسبت به گروه ماده بیشتر بود, تفاوت معنی داری در مسافت طی شده بین گروه های نر با گروه های اوارکتومی شده و ماده وجود نداشت. سرعت شنا کردن نیز در گروه نر از گروه ماده کمتر بود.نتیجه گیری: به نظر می رسد می توان نتیجه گرفت که استروژن اندوژنوس نقش مهمی در تفاوت یادگیری فضایی وابسته به جنس دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خدابنده لو، فاطمه، حسینی، محمود، صفارزاده، فاطمه، فرخی، اسمائیل، و بابازاده، بهشته. (1394). مقایسه یادگیری فضایی موش های صحرایی نر, ماده و اوارکتومی شده. علوم اعصاب شفای خاتم، 4(1)، 37-44. SID. https://sid.ir/paper/258084/fa

    Vancouver: کپی

    خدابنده لو فاطمه، حسینی محمود، صفارزاده فاطمه، فرخی اسمائیل، بابازاده بهشته. مقایسه یادگیری فضایی موش های صحرایی نر, ماده و اوارکتومی شده. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1394؛4(1):37-44. Available from: https://sid.ir/paper/258084/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه خدابنده لو، محمود حسینی، فاطمه صفارزاده، اسمائیل فرخی، و بهشته بابازاده، “مقایسه یادگیری فضایی موش های صحرایی نر, ماده و اوارکتومی شده،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 4، no. 1، pp. 37–44، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258084/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا