مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,288
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش توجه بر مهار توجه، توجه متمرکز، و توجه پراکنده دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 77

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب امتحان حالتی از اضطراب عمومی بوده و شامل پاسخ های شناختی, جسمان و رفتاری مرتبط با ترس از شکست است که به هنگام وقوع عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می دهد, بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش توجه بر مهار توجه, توجه متمرکز و توجه پراکنده دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان بود.روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. به منظور انجام این پژوهش نمونه ای متشکل از 30 نفر از دانش آموزان دختر با اضطراب امتحان دوره متوسطه اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-1393 به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در گروه های آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار های استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب (ساراسون, 1984) و ابزار اندازه گیری توجه متمرکز و پراکنده و پرسشنامه مهار توجه (دیری بری و رید, 2002) بود. قبل از اجرای متغیر مستقل از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش مداخله آموزشی را در طی 8 جلسه آموزشی در طول 2 ماه دریافت کرد. داده های به دست آمده توسط تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش توجه بر مهار توجه, توجه متمرکز و پراکنده تاثیر معناداری داشته است (p<0.005). میزان تاثیر آموزش توجه بر مولفه های مهار توجه, توجه متمرکز و پراکنده به ترتیب 53, 54 و 40 درصد بود.نتیجه گیری: بنابراین با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان از آموزش توجه جهت افزایش توجه و تمرکز دانش آموزان دارای اضطراب امتحان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عمادی فر، فرناز، و گرجی، یوسف. (1396). اثربخشی آموزش توجه بر مهار توجه, توجه متمرکز, و توجه پراکنده دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 4(1 )، 67-77. SID. https://sid.ir/paper/258231/fa

    Vancouver: کپی

    عمادی فر فرناز، گرجی یوسف. اثربخشی آموزش توجه بر مهار توجه, توجه متمرکز, و توجه پراکنده دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1396؛4(1 ):67-77. Available from: https://sid.ir/paper/258231/fa

    IEEE: کپی

    فرناز عمادی فر، و یوسف گرجی، “اثربخشی آموزش توجه بر مهار توجه, توجه متمرکز, و توجه پراکنده دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 4، no. 1 ، pp. 67–77، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258231/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button