Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,028
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,088
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی امید درمانی گروهی بر افسردگی، احساس تنهایی، و خود کارآمدی دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 75

چکیده

 زمینه و هدف: از مبانی نظری امیددرمانی به ندرت برای بهبود علائم روان شناختی دختران نوجوان استفاده شده است و اطلاعات اندکی در مورد تاثیر امیددرمانی گروهی وجود دارد. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی امید درمانی گروهی برافسردگی, احساس تنهایی, و خودکارآمدی دانش آموزان دختر بود.روش: پژوهش حاضر آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه 10 و 11مدارس ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 93-94 بود. برای نمونه گیری 200 دانش آموز دختر به طور خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و در مرحله پیش آزمون به پرسشنامه افسردگی بک (1971), مقیاس احساس تنهایی آشر (1983) و مقیاس خودکارآمدی شرر و آدامز (1985) پاسخ دادند. پس از نمره گذاری و غربالگری 30 نفر که ضعیف ترین نمرات را داشتند انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد و برای گروه آزمایش, هشت جلسه 90 دقیقه ای آموزش امیددرمانی گروهی اجرا شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری پس از کنترل مقادیر پیش آزمون نشان داد نمرات خلق افسرده و احساس تنهایی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه به طور معنی داری پایین تر است (p<0.05), اما بین نمرات پس آزمون این دو گروه, تفاوتی از نظر خودکارآمدی وجود نداشت (p>0.05).نتیجه گیری: آموزش امیددرمانی گروهی تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش افسردگی, و احساس تنهایی در دانش آموزان دختر دبیرستانی دارد. براین اساس به مشاوران آموزشی پیشنهاد می شود از روش امیددرمانی گروهی برای دانش آموزانی مبتلابه اختلال های خلقی و احساس تنهایی استفاده نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موید قاعدی، طاهره، و قربان شیرودی، شهره. (1395). اثربخشی امید درمانی گروهی بر افسردگی, احساس تنهایی, و خود کارآمدی دانش آموزان دختر. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(2)، 65-75. SID. https://sid.ir/paper/258245/fa

    Vancouver: کپی

    موید قاعدی طاهره، قربان شیرودی شهره. اثربخشی امید درمانی گروهی بر افسردگی, احساس تنهایی, و خود کارآمدی دانش آموزان دختر. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(2):65-75. Available from: https://sid.ir/paper/258245/fa

    IEEE: کپی

    طاهره موید قاعدی، و شهره قربان شیرودی، “اثربخشی امید درمانی گروهی بر افسردگی, احساس تنهایی, و خود کارآمدی دانش آموزان دختر،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 2، pp. 65–75، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258245/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا