Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,631
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,225
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مداخله های پیشگیرانه خانواده محور: تاثیر بر روابط والد کودک و روش های تربیتی والدین

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 63

چکیده

 زمینه و هدف: بسیاری از والدین با سبک تربیتی خود فرصت اندیشیدن و یافتن راه حل مشکلات را به فرزندان خود نمی دهند, این امر احتمال بروز مشکلات رفتار را در فرزندان افزایش می دهد. در راستای پاسخ دهی به این نیاز والدین بسته های آموزشی متفاوتی طراحی و اجرا شده است که یکی از آنها کودک متفکر نام دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کودک متفکر به عنوان یک روش تربیتی خانواده محور مبتنی بر مهارت های حل مساله, بر سبک های تربیتی و تعامل والد- کودک است.روش: گروه نمونه شامل 40 نفر از والدین نوآموزان پیش دبستانی و دانش آموزان پایه اول دبستان بوده است. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و تک گروهی بوده است. برنامه آموزشی کودک متفکر با هدف تغییر الگوهای فرزندپروری طراحی شد. این برنامه آموزشی در 9 جلسه 22 ساعته در هر هفته برگزار شد. به منظور ارزیابی اثربخشی برنامه از پرسشنامه روش های تربیتی (شکوهی یکتا و پرند, 1386) و پرسشنامه رابطه والد کودک (جرارد, 1994) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش روش حل مساله به والدین به طورمعناداری در بهبود سبک تربیتی والدین موثر بوده است(p<0.01) و نیز برنامه آموزشی به والدین میانگین خرده مقیاس های رضایت مندی و ارتباط را در رابطه والد- کودک به طور معناداری تغییر داده است (p<0.05) نتیجه گیری: برنامه آموزشی کودک متفکر به والدین می تواندکمک کند تا از روش های موثر نظیر حل مساله به جای روش های غیرموثر نظیر تنبیه استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، پرند، اکرم، و درگاهی، محبوبه. (1395). مداخله های پیشگیرانه خانواده محور: تاثیر بر روابط والد کودک و روش های تربیتی والدین. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(2)، 55-63. SID. https://sid.ir/paper/258246/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، پرند اکرم، درگاهی محبوبه. مداخله های پیشگیرانه خانواده محور: تاثیر بر روابط والد کودک و روش های تربیتی والدین. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(2):55-63. Available from: https://sid.ir/paper/258246/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، اکرم پرند، و محبوبه درگاهی، “مداخله های پیشگیرانه خانواده محور: تاثیر بر روابط والد کودک و روش های تربیتی والدین،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 2، pp. 55–63، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button