مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,160
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,003
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، باورهای فراشناختی، و روان بنه های سازش نایافته اولیه در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به لکنت زبان

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 54

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال لکنت زبان ازجمله اختلال هایی است که علت آن هنوز به طور کامل مشخص نشده است و پژوهش های روان شناختی برای شناخت بهتر این اختلال ضروری است, ازاین رو هدف این پژوهش مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, باورهای فراشناختی, و روان بنه های سازش نایافته اولیه در نوجوانان مبتلابه لکنت زبان و بهنجار بود.روش: طرح پژوهش از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان پسر مقطع متوسطه مدارس شهر همدان دچار لکنت زبان ارجاع داده شده به گفتاردرمانگر در سه ماهه سوم سال 1393 بودند, با روش نمونه گیری در دسترس 21 نفر مبتلابه اختلال لکنت زبان و 21 نفر بهنجار انتخاب شدند و توسط پرسشنامه روان بنه های یانگ (1998), تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی, کرایج و اسپینهاون (2001) و پرسشنامه فراشناخت ولز (2002) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه وتحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار از راهبردهای سازش نایافته بیشتر و از راهبرد سازش یافته کمتری بهره می گیرند. همچنین میانگین نمرات نوجوانان مبتلابه اختلال لکنت زبان در مولفه های فراشناختی و روان بنه ها از گروه بهنجار تفاوت معناداری داشت (0.001>P).نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش مشخص شد که نوجوانان مبتلابه لکنت زبان در مقایسه با نوجوانان بهنجار به میزان بیشتری از راهبردهای سازش نایافته تنظیم هیجان, روان بنه های سازش نایافته اولیه و باورهای فراشناختی برخوردارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی پور، فرشید، حسنی، جعفر، بداقی، الهه، محتشمی راد، فروزنده، و سعیدپور، صابر. (1395). مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, باورهای فراشناختی, و روان بنه های سازش نایافته اولیه در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به لکنت زبان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(2)، 41-54. SID. https://sid.ir/paper/258248/fa

    Vancouver: کپی

    علی پور فرشید، حسنی جعفر، بداقی الهه، محتشمی راد فروزنده، سعیدپور صابر. مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, باورهای فراشناختی, و روان بنه های سازش نایافته اولیه در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به لکنت زبان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(2):41-54. Available from: https://sid.ir/paper/258248/fa

    IEEE: کپی

    فرشید علی پور، جعفر حسنی، الهه بداقی، فروزنده محتشمی راد، و صابر سعیدپور، “مقایسه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, باورهای فراشناختی, و روان بنه های سازش نایافته اولیه در دانش آموزان مبتلا و غیرمبتلا به لکنت زبان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 2، pp. 41–54، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258248/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button