Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,024
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

934
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود، تحمل پریشانی، و تنظیم هیجان در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی

صفحات

 صفحه شروع 173 | صفحه پایان 187

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب اجتماعی یکی از ناتوان کننده ترین اختلالات اضطرابی است که در زندگی شخصی, تعاملات اجتماعی, زندگی حرفه ای, و سایر ابعاد زندگی فرد, سازش نایافتگی ایجاد می کند. در این ارتباط پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود, تحمل پریشانی, و تنظیم هیجان در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی انجام شده است. روش: در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه مبتلابه اختلال اضطراب اجتماعی شهر تهران در زمستان 1395 بودند که از بین آنها تعداد 60 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفرِ آزمایش و گواه جایدهی شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چهار پرسشنامه استاندارد اضطراب اجتماعی (کانور و همکاران, 2000), شفقت به خود (نوربالا, 1392), تحمل پریشانی (سیمون و همکاران, 2005), و تنظیم هیجان (گارنفکس و همکاران, 2001) بوده است. برنامه درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در 8 جلسه برای گروه آزمایش انجام شد. در پایان داده های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش شفقت به خود, افزایش تحمل پریشانی, و تنظیم هیجان دانش آموزان تأثیر داشته است. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میزان تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی (817/288F=, 535/0= η , 05/0 p<), افزایش شفقت به خود کلی (196/149F=, 62/0= η , 05/0 p<), تحمل پریشانی کلی (88/352= F, 56/0= η , 05/0 p<), و تنظیم هیجان (842/185F=, 57/0= η , 05/0 p<) معنادار بوده است. نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش می توان گفت در درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به دانش آموزان آموخته می شود که به جای اجتناب فکری و عملی از افکار و موقعیت هایی که در در جمع با آنها روبرو می شوند با افزایش پذیرش روانی و ذهنی نسبت به تجارب درونی, با اضطراب اجتماعی مقابله کنند. همچنین رویارویی فعال و مؤثر با افکار و احساسات, تغییر نگاه نسبت به خود, و بازنگری در ارزش ها و اهداف زندگی را می توان از عوامل اصلی مؤثر در روش درمان پذیرش و تعهد دانست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

روحی، رمینا، سلطانی، امان اله، زین الدینی میمند، زهرا، و رضوی نعمت الهی، ویدا. (1398). تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود, تحمل پریشانی, و تنظیم هیجان در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(3 )، 173-187. SID. https://sid.ir/paper/258278/fa

Vancouver: کپی

روحی رمینا، سلطانی امان اله، زین الدینی میمند زهرا، رضوی نعمت الهی ویدا. تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود, تحمل پریشانی, و تنظیم هیجان در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(3 ):173-187. Available from: https://sid.ir/paper/258278/fa

IEEE: کپی

رمینا روحی، امان اله سلطانی، زهرا زین الدینی میمند، و ویدا رضوی نعمت الهی، “تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش شفقت به خود, تحمل پریشانی, و تنظیم هیجان در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 3 ، pp. 173–187، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258278/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا