مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

585
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

683
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات روان شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان سنجی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 13

چکیده

 زمینه و هدف: غربالگری جامع برای داشتن سلامت روان, گام بزرگی در بهسازی ارائه خدمات است, تا بدین وسیله, خدمات روانی مدرسه محور, به جای تاکید بر درمان, بر پیشگیری, مداخله زودهنگام, و ارتقا, متمرکز باشد. هدف پژوهش کنونی طراحی مقیاسی برای ارزیابی سلامت روان شناختی کودکان بر اساس گزارش معلمان و مبتنی بر نظام نشانه شناسی راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی است و جامعه آن معلمان مدارس ابتدایی استان های البرز, کرمانشاه, آذربایجان شرقی, سیستان و بلوچستان, فارس, و خراسان رضوی بودند. نمونه پژوهش حاضر, 219 نفر بود که به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافته ها: نتایج تحلیل گویه ها برای 112 گویه حاکی از آن بود که تمام گویه ها کفایت لازم برای حضور در مقیاس را دارند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد ساختار هفت مولفه ای بر اساس تحلیل مولفه اصلی و روش: ایکوامکس که در مجموع 40 درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند, مناسب ترین و ساده ترین ساختار برای این داده ها است. افزون بر آن, خرده مقیاس ها از ضرایب همگونی درونی مناسبی برخوردارند و دامنه آنها بین 67/0 (خودگردانی) تا 93/0 (نقص در انجام تکلیف) است. در نهایت 64 گویه در هفت عامل, به عنوان ساختار نهایی در نظر گرفته شد. نتیجه گیری: به طورکلی, نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که با توجه به ویژگی های روان سنجی مطلوب مقیاس سلامت روان شناختی دانش آموزان در مقطع ابتدایی, این ابزار برای بررسی مشکلات رفتاری و هیجانی دانش آموزان در مجموعه های آموزشی, درمانی, و محیط های بالینی در جامعه ایرانی, قابل استفاده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکبری زردخانه، سعید، زنگانه، علی محمد، منصورکیایی، نادر، مهدوی، مجتبی، آل بویه، مریم، جلالت دانش، محسن، طیموری، عین اله، و طهماسبی گرمتانی، سیامک. (1398). نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات روان شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان سنجی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(1 )، 1-13. SID. https://sid.ir/paper/258330/fa

    Vancouver: کپی

    اکبری زردخانه سعید، زنگانه علی محمد، منصورکیایی نادر، مهدوی مجتبی، آل بویه مریم، جلالت دانش محسن، طیموری عین اله، طهماسبی گرمتانی سیامک. نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات روان شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان سنجی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(1 ):1-13. Available from: https://sid.ir/paper/258330/fa

    IEEE: کپی

    سعید اکبری زردخانه، علی محمد زنگانه، نادر منصورکیایی، مجتبی مهدوی، مریم آل بویه، محسن جلالت دانش، عین اله طیموری، و سیامک طهماسبی گرمتانی، “نسخه معلم مقیاس مقدماتی مشکلات روان شناختی کودکان: ساخت و ارزیابی روان سنجی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 1 ، pp. 1–13، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258330/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button