مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,888
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,087
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هیجان های تحصیلی دانش آموزان، معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم

صفحات

 صفحه شروع 188 | صفحه پایان 199

چکیده

 زمینه و هدف: کیفیت عملکرد تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلفی است. دانش آموزان در مدرسه نه تنها دانش و مهارت های شناختی کسب می کنند, که هیجان های خوشایند و ناخوشایند مرتبط با یادگیری و پیشرفت را نیز تجربه می کنند. هدف پژوهش حاضر بررسی روابط هیجان های تحصیلی دانش آموزان, والدین, و معلمان با عملکرد تحصیلی درس علوم بود. روش: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه هشتم مشغول به تحصیل در مدارس شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 97-1396 بودند که 330 نفر از آنها با روش: نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های هیجان تحصیلی دانش آموزان (پکران و همکاران, 2002), و هیجان تحصیلی والدین و معلمان ( فرنزل و همکاران, 2009) پاسخ دادند. همچنین کارنامه نوبت اول درس علوم برای تعیین عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش: همبستگی و رگرسیون همزمان انجام شد. یافته ها: نتایج آزمون همبستگی نشان داد که بین لذت و اضطراب دانش آموزان, لذت والدین و معلمان با عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد (0/05> p). همچنین, بین هیجان های والدین و معلمان به جز اضطراب معلم با هیجان های دانش آموزان, رابطه معنی داری وجود دارد (0/05> p). نتایج رگرسیون هم نشان داد که هیجان های لذت و اضطراب دانش آموز, لذت والدین و معلمان, سهم بیشتری در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارند. نتیجه گیری: واکنش های هیجانی والدین و معلمان به ویژه لذت و اضطراب, پیامدهای تحصیلی برای دانش آموزان دارد در نتیجه معلمان و والدین باید از تجربیات هیجانی خود, آگاه باشند و به اهمیت و کیفیت هیجان های خود توجه کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی شبیلو، ناهید، واحدی، شهرام، و نعمتی، شهروز. (1398). رابطه هیجان های تحصیلی دانش آموزان, معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم. سلامت روان کودک (روان کودک)، 6(1 )، 188-199. SID. https://sid.ir/paper/258339/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی شبیلو ناهید، واحدی شهرام، نعمتی شهروز. رابطه هیجان های تحصیلی دانش آموزان, معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1398؛6(1 ):188-199. Available from: https://sid.ir/paper/258339/fa

    IEEE: کپی

    ناهید سلیمانی شبیلو، شهرام واحدی، و شهروز نعمتی، “رابطه هیجان های تحصیلی دانش آموزان, معلمان و والدین با عملکرد تحصیلی درس علوم،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 6، no. 1 ، pp. 188–199، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258339/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button