مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,653
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 83

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به شیوع بالای اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان و پیامدهای بعدی این اختلال, هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه مشکلات دلبستگی با شدت علائم اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان دبستانی بود.روش: طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 95-1394 را شامل می شد. شرکت کنندگان تعداد 229 نفر (119 دختر, 110 پسر) از کودکان در دامنه سنی 11-66 ساله بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و از والدین شان خواسته شد مقیاس درجه بندی اختلال نافرمانی مقابله ای (هومرسن و همکاران, 2006) و پرسشنامه دلبستگی میان خویشاوندی (کاپنبرگ و هالپرن, 2006) را در رابطه با کودک خود تکمیل کنند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که رابطه معناداری بین مولفه های مربوط به مشکلات دلبستگی و اختلال نافرمانی مقابله ای وجود دارد (P<0.01) و مشکلات دلبستگی پیش بین قوی برای شدت علائم اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان دبستانی است؛ به طوری که این مولفه ها توانستند 40 درصد واریانس رفتارهای مقابله ای کودکان را تبیین کنند.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر, همسو با نظریه دلبستگی بالبی, نقش دلبستگی در اختلال نافرمانی مقابله ای تایید می شود. تلویحات تشخیصی و درمانی مشکلات دلبستگی برای درمان کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای در مقاله بحث شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسماعیل پور، خلیل، میر، افروز، و زارعی، احمد. (1395). رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(3)، 73-83. SID. https://sid.ir/paper/258362/fa

    Vancouver: کپی

    اسماعیل پور خلیل، میر افروز، زارعی احمد. رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(3):73-83. Available from: https://sid.ir/paper/258362/fa

    IEEE: کپی

    خلیل اسماعیل پور، افروز میر، و احمد زارعی، “رابطه مشکلات دلبستگی با علائم اختلال نافرمانی مقابله ای کودکان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 3، pp. 73–83، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button