مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,234
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

939
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی بر پرخاشگری، حل مسئله، و خوش بینی دانش آموزان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 118

چکیده

 زمینه و هدف: نتایج مطالعات حاکی از آن است که مجموعه ­ ای از عناصر هیجانی, شناختی, رفتاری, و اجتماعی در تحول هیجانی-اجتماعی نقش ایفا می­ کنند. بدین ترتیب هدف از انجام پژوهش حاضر, بررسی تأثیر آموزش شایستگی­ هیجانی-­ اجتماعی بر پرخاشگری, حل مسئله ­ اجتماعی, و خوش­ بینی دانش ­ آموزان مربوط به پایگاه اجتماعی­ اقتصادی پایین بود. روش: روش پژوهش نیمه­ آزمایشی از نوع پیش ­ آزمون-پس­ آزمون باگروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­ آموزان دختر مقطع اول متوسطه با پایگاه اجتماعی­ اقتصادی پایین شهرستان بابل در سال 1395 بود که از بین آنها 30 نفر از طریق نمونه ­ گیری تصادفی خوشه ­ ای از مدارس مناطق کم ­ برخوردار انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). برای جمع ­ آوری داده­ ها از پرسشنامه ­ های پرخاشگری باس و پری (1992), حل ­ مسئله اجتماعی (دی زوریلا و همکاران, 2002) و آزمون جهت­ گیری زندگی برای سنجش خوش­ بینی (شی یر و کارور, 1994) استفاده شد. گروه آزمایش, برنامه آموزش شایستگی هیجانی اجتماعی را به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ­ ای دریافت کردند ولی گروه گواه هیچ گونه مداخله ­ ای را دریافت نکردند. یافته ­ ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک­ متغیره و چندمتغیره نشان داد که بین نمره پرخاشگری, حل مسئله اجتماعی, و خوش­ بینی در دانش ­ آموزان گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05>P). نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر, آموزش شایستگی اجتماعی هیجانی با افزایش توانایی دانش ­ آموزان درباره شناسایی, بیان و تنظیم هیجان, باعث کاهش رفتارهای پرخاشگرانه و افزایش حل مسئله شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احمدپورترکی، زهرا، حکیم جوادی، منصور، و سلطانی شال، رضا. (1397). تأثیر آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی بر پرخاشگری, حل مسئله, و خوش بینی دانش آموزان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(2 )، 107-118. SID. https://sid.ir/paper/258421/fa

    Vancouver: کپی

    احمدپورترکی زهرا، حکیم جوادی منصور، سلطانی شال رضا. تأثیر آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی بر پرخاشگری, حل مسئله, و خوش بینی دانش آموزان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(2 ):107-118. Available from: https://sid.ir/paper/258421/fa

    IEEE: کپی

    زهرا احمدپورترکی، منصور حکیم جوادی، و رضا سلطانی شال، “تأثیر آموزش شایستگی هیجانی-اجتماعی بر پرخاشگری, حل مسئله, و خوش بینی دانش آموزان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 2 ، pp. 107–118، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258421/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button