مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

523
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

720
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای

صفحات

 صفحه شروع 164 | صفحه پایان 173

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله ­ ای الگویی از لج ­ بازی, نافرمانی و رفتار خصومت ­ آمیز و دشمنی نسبت به بزرگترها است. درمان­ های متفاوتی تاکنون برای این اختلال استفاده شده ­ اند که در گستره­ ی روان­ شناختی و آموزشی هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی فراتحلیل اثربخشی این الگوهای آموزشی و روان­ شناختی است. روش: در مطالعه حاضر از روش فراتحلیل به عنوان یک فن آماری جهت تعیین, جمع­ آوری, ترکیب و خلاصه کردن یافته ­ های پژوهشی مرتبط با این الگوها استفاده شد. از بین همه پژوهش­ های انجام شده در ایران در بازه زمانی سال­ های 1387 تا 1395 مقالاتی که دارای حجم مناسبی بوده و از لحاظ روش­ شناختی مانند جامعه, حجم نمونه, روش تحقیق, روش نمونه ­ گیری و ابزار اندازه­ گیری مورد پذیرش بودند در این پژوهش گنجانده شدند که در نهایت 15 پژوهش حایز ملاک ­ های پژوهش بودند. ابزار پژوهش شامل چک­ لیست فراتحلیل بود که توسط محقق­ ساخته شد و از روش اندازه اثر کوهن برای دست­ یابی به مقدار ارتباط کلی استفاده شد. یافته­ ها: یافته ­ های پژوهش نشان داد که میزان اندازه ­ اثر کلی این 15 مطالعه تحت مدل ثابت برابر با 361/0 است که بر اساس تفسیر ملاک کوهن, مقدار بالایی است. نتیجه ­ گیری: باتوجه به اثربخشی بالای مداخلات روان­ شناختی و آموزشی می­ توان گفت که مداخلات آموزشی و درمان­ های روان­ شناختی می­ توانند در کاهش نشانه­ های اختلال نافرمانی مقابله ­ ای سهم عمده­ ای داشته باشند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، ابوالقاسم، مهدوی، آزاده، و محمدزاده، سروه. (1397). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(2 )، 164-173. SID. https://sid.ir/paper/258425/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی ابوالقاسم، مهدوی آزاده، محمدزاده سروه. فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(2 ):164-173. Available from: https://sid.ir/paper/258425/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم یعقوبی، آزاده مهدوی، و سروه محمدزاده، “فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی و آموزشی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 2 ، pp. 164–173، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258425/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button