مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,807
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,177
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام

صفحات

 صفحه شروع 36 | صفحه پایان 47

چکیده

 زمینه و هدف: فرسودگی تحصیلی به عنوان یکی از شاخص های مهم سلامت روانی در میان افراد در حال تحصیل به شمار می رود و تاثیرات منفی بر بهزیستی روان شناختی دانش آموز و اطرافیان وی دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام انجام شد.روش: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 373 دانش آموز شهرستان اردبیل در سال تحصیلی 96-1395 بود که به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران, 1997), پرسشنامه حس انسجام (آنتونوسکی, 1987) و مقیاس خود دلسوزی (نف, 2003) بود. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.یافته ها: اثر ادراک پذیری (b=-0.067: p<0.003), مهربانی به خود (b=-0.167: p<0.012), و ذهن آگاهی (b=-0.317: p<0.001) بر فرسودگی تحصیلی, مثبت و معنادار, و اثر انزوا (b=-0.745:p<0.001) بر فرسودگی تحصیلی منفی و معنادار بود. همچنین خود دلسوزی 89 درصد و حس انسجام 86 درصد از واریانس نمرات فرسودگی تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کند (p<0.001).نتیجه گیری: بر اساس نتایج این پژوهش, خود دلسوزی و حس انسجام با فراهم کردن راهبردهای مقابله ای موثر هنگام رویارویی با تنیدگی های تحصیلی و ایجاد انگیزه تحصیلی در موفقیت تحصیلی دانش آموزان و کاهش فرسودگی تحصیلی آنها تاثیر می گذارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، محمد، عینی، ساناز، و تقوی، رامین. (1397). تبیین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(1 )، 36-47. SID. https://sid.ir/paper/258434/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی محمد، عینی ساناز، تقوی رامین. تبیین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(1 ):36-47. Available from: https://sid.ir/paper/258434/fa

    IEEE: کپی

    محمد نریمانی، ساناز عینی، و رامین تقوی، “تبیین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان بر اساس خود دلسوزی و حس انسجام،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 1 ، pp. 36–47، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258434/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button