مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,159
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه های اضطراب در کودکان

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 58

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه اختلال های اضطرابی در بین کودکان بسیار شایع است و باعث کاهش کیفیت زندگی در آنها شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه های اضطراب در کودکان است.روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال اضطراب 8 تا 12 ساله دبستانی بود که در سال تحصیلی 96-1395 در مقطع تحصیلی دوم تا ششم در شهر شیراز مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (1988) و نرم افزار اسمارت درایور پلاس (انستیتو آموزش مغز, 2017) به عنوان ابزار بازتوانی شناختی بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بازتوانی شناختی به طور معناداری باعث کاهش نمره کل اضطراب, اضطراب جدایی و اضطراب عمومی شد (p£0.01) اما تفاوت معناداری در میزان ترس از فضای باز, ترس از آسیب فیزیکی, ترس اجتماعی و وسواس- بی اختیاری مشاهده نشد.نتیجه گیری: به طورکلی نتایج نشان داد بازتوانی شناختی باعث بهبود و ارتقاء مهارت های شناختی کودکان شده و در نتیجه بر کاهش اختلال های اضطرابی تاثیر می گذارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانیان، مهدیه، محترمی، سمیه، و دهستانی، مهدی. (1397). تاثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه های اضطراب در کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)، 5(1 )، 48-58. SID. https://sid.ir/paper/258444/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانیان مهدیه، محترمی سمیه، دهستانی مهدی. تاثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه های اضطراب در کودکان. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1397؛5(1 ):48-58. Available from: https://sid.ir/paper/258444/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه رحمانیان، سمیه محترمی، و مهدی دهستانی، “تاثیر آموزش بازتوانی شناختی بر بهبود نشانه های اضطراب در کودکان،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 5، no. 1 ، pp. 48–58، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258444/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button