مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

988
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

906
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های علامه طباطبایی و شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: یکی از عوامل تاثیر گزار بر دانشجویان و پیشرفت آن ها عامل هوش است. در این رهگذر توجه به ماهیت هوش خصوصا هوش اجتماعی, چگونگی تبلور رفتار خردمندانه, روش های ارزیابی, سنجش هوش و تفاوت های بین فردی و درون فردی از دیرباز مورد توجه همگان بوده, از آغاز قرن 20 مطالعات مربوط به ماهیت هوش و ظرفیت هوشی کودکان و نوجوانان و بزرگسالان و بهره گیری از ابزارهای گوناگون برای ارزیابی میزان هوش افراد در کشورهای مختلف مورد توجه خاص قرار گرفته است. هدف: هدف از تحقیق حاضر, تعیین رابطه بین خلاقیت و هوش اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی بوده است. مواد و روش ها: جامعه آماری این پژوهش, کلیه ی دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دو دانشگاه مورد مطالعه است که به روش تصادفی طبقه ای 300 نفر, بر اساس جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزارهای اندازه گیری به کار گرفته شده در این تحقیق, پرسشنامه ی استاندارد خلاقیت رندسیپ و پرسشنامه ی استاندارد هوش اجتماعی کری است. منظور تحلیل داده ها, از آزمون های تی مستقل, تحلیل واریانس, همبستگی پیرسون, رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که بین مولفه های خلاقیت و هوش اجتماعی تفاوت معناداری وجود ندارد و نتایج تحلیل واریانس نشان داده که بین میانگین خلاقیت دانشجویان به تفکیک مقطع تحصیلی تفاوت وجود دارد همچنین از بین مولفه های هوش اجتماعی مولفه های پردازش اطلاعات اجتماعی, مهارت های اجتماعی و آگاهی های اجتماعی, خلاقیت را به طور معناداری پیش بینی می کنند. بحث و نتیجه گیری: با توجه با یافته های این پژوهش می توان به این نتیجه رسید که مولفه های هوش اجتماعی نقش مهمی در ایجاد و تحریک خلاقیت در دانشجویان دارند. همچنین به نظر می رسد که دانشگاه با ایجاد بستری مناسب در جهت بهبود انگیزش و روحیه نشاط علمی در دانشجویان نقش مهمی را می تواند در آینده علمی و البته حرفه ای آنان ایفا کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حاجی آقانژاد، یاسر، زارع نیستانک، محمد، و داداشی، مهدی. (1398). رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های علامه طباطبایی و شهید بهشتی. علوم مراقبتی نظامی، 6(1 (مسلسل 19) )، 61-68. SID. https://sid.ir/paper/258819/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی آقانژاد یاسر، زارع نیستانک محمد، داداشی مهدی. رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های علامه طباطبایی و شهید بهشتی. علوم مراقبتی نظامی[Internet]. 1398؛6(1 (مسلسل 19) ):61-68. Available from: https://sid.ir/paper/258819/fa

    IEEE: کپی

    یاسر حاجی آقانژاد، محمد زارع نیستانک، و مهدی داداشی، “رابطه خلاقیت و هوش اجتماعی در دانشجویان دانشگاه های علامه طباطبایی و شهید بهشتی،” علوم مراقبتی نظامی، vol. 6، no. 1 (مسلسل 19) ، pp. 61–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258819/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button