مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

713
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 15

چکیده

 این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور, لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت می دیده است, تایید و اثبات می کند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریان یافته در سر تا سر عالم صیرورت یک چیز بوده است؛ درست همان گونه که وی مثل را همان اعداد می پنداشته است. پس چنانکه در یکی پنداشتن مثل و اعداد هیچ گونه استبعادی به ذهن صاحب نظران نرسیده است, این جا نیز طرح چنین استبعادی منطقی به نظر نمی رسد؛ زیرا هر دو در راستای اندیشه ای واحد و مبتنی بر نفوذ آموزه های فیثاغوری در تفکر افلاطون است. به ویژه اگر در نظر داشته باشیم که حیثیت بهره مندی, که گاه از آن با نان نظم و تناسب های ریاضی و گاهی دیگر با نام نفس یاد می شود, نمی تواند دو حیثیت باشد؛ زیرا که در آن صورت با هدف او که تبیین «وحدت در کثرت» در چارچوب نظریه بهره مندی است, ناسازگار شود. در ضمن مباحث نیز خواهیم دانست که تعلیمیات, اموری جدا از عالم محسوسات و از عالم مثل نیستند. روش کار عمدتا بر مبنای استفاده از تعالیم مشهور افلاطون, از جمله نظریه اعداد مثالی, نظریه بهره مندی, جایگاه نفس در نظام هستی, موقعیت امور میانه یا تعلیمیات در نظام هستی و وحدت گرایی افلاطون بوده است. در عین حال از عبارات افلاطونی و برخی مفسران قدیم و جدید برجسته نیز در تایید مطلب استفاده شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پلنگی، منیره. (1386). تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)، 50(202 (ویژه نامه پژوهش های فلسفی))، 1-15. SID. https://sid.ir/paper/25928/fa

    Vancouver: کپی

    پلنگی منیره. تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)[Internet]. 1386؛50(202 (ویژه نامه پژوهش های فلسفی)):1-15. Available from: https://sid.ir/paper/25928/fa

    IEEE: کپی

    منیره پلنگی، “تعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم،” نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)، vol. 50، no. 202 (ویژه نامه پژوهش های فلسفی)، pp. 1–15، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/25928/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button