مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی

صفحات

 صفحه شروع 275 | صفحه پایان 288

چکیده

 مرحله آشیانه خالی از چرخه زندگی خانواده, که با ترک منزل از طرف فرزندان پیش می آید, ممکن است بر احساس افسردگی, تنهایی و اضطراب والدین بیافزاید. زنان با احتمال بیشتری تحت تاثیر قرار می گیرند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون, گروه گواه و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری متشکل از زنان در مرحله آشیانه خالی شهر تهران بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه, 24 زن در دو گروه 12 نفری به صورت تصادف گمارده شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه حضوری مداخله آموزشی مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار, هفته ای یکبار, به مدت 120 دقیقه شرکت و 6 جلسه تمرین در منزل را دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش, مقیاس تجدید نظر شده احساس تنهایی راسل و پرسش نامه اضطراب مرگ تمپلر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها, از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی گروه آزمایش, اثربخشی معناداری دارد. این نتایج پس از پیگیری 2 ماهه نیز پایدار بود. بنابراین آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار می تواند به عنوان یکی از مداخلات روان شناختی موثر بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی مورد استفاده قرار گیرد. تحت تاثیر قرار می گیرند. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون, گروه گواه و پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری متشکل از زنان در مرحله آشیانه خالی شهر تهران بود. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود و با در نظر گرفتن معیارهای ورود به مطالعه, 24 زن در دو گروه 12 نفری به صورت تصادف گمارده شدند. گروه آزمایش در 6 جلسه حضوری مداخله آموزشی مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار, هفته ای یکبار, به مدت 120 دقیقه شرکت و 6 جلسه تمرین در منزل را دریافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار قرار گرفتند. ابزار پژوهش, مقیاس تجدید نظر شده احساس تنهایی راسل و پرسشنامه اضطراب مرگ تمپلر بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها, از آمار توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تک-متغیره استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی گروه آزمایش, اثربخشی معناداری دارد. این نتایج پس از پیگیری 2 ماهه نیز پایدار بود. بنابراین آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار می تواند به عنوان یکی از مداخلات روان شناختی موثر بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابراهیمی قیه قشلاق، فرزین، زاده محمدی، علی، و پناغی، لیلی. (1398). اثربخشی آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی. روانشناسی پیری، 5(4 )، 275-288. SID. https://sid.ir/paper/259437/fa

    Vancouver: کپی

    ابراهیمی قیه قشلاق فرزین، زاده محمدی علی، پناغی لیلی. اثربخشی آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی. روانشناسی پیری[Internet]. 1398؛5(4 ):275-288. Available from: https://sid.ir/paper/259437/fa

    IEEE: کپی

    فرزین ابراهیمی قیه قشلاق، علی زاده محمدی، و لیلی پناغی، “اثربخشی آموزش مبتنی بر روان شناسی وحدت مدار بر احساس تنهایی و اضطراب مرگ زنان در مرحله آشیانه خالی،” روانشناسی پیری، vol. 5، no. 4 ، pp. 275–288، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/259437/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button