مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

662
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آن سوی واژه ها، اندیشه های ما: تحلیل گفتمانی چند متن تبلیغ انتخاباتی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 94

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 متن نوشتاری به عنوان یک کانال ارتباطی خاص زبانی حاوی سلسله فرایندهای پیچیده است که بین نویسنده و خواننده به وقوع می پیوندد، اگرچه این فرایندها ممکن است به ظاهر ناپیدا به نظر برسند. متن نوشتاری در واقع تظاهر صوری تعاملی است که در آن متکلم و مخاطب علی رغم داشتن فاصله زمانی و مکانی از یکدیگر در شرایطی مشابه با آنچه در ارتباط شفاهی و آنی رخ می دهد درگیر کنشها و واکنشها ارتباطی هستند، با این تفاوت که در ارتباط نوشتاری نویسنده خود مجبور است بافت ارتباطی را نیز در درون متن بیافریند. در واقع، نویسنده با این نحو می تواند دیدگاهها و نیات خود را به طور مستقیم و غیرمستقیم به خواننده ارائه و یا القاء نماید. بیان مستقیم منظور از جانب یک نویسنده به ندرت نیاز به تجزیه و تحلیل کلامی دارد. آنچه حائز اهمیت است این است که نویسنده چگونه بدون به کارگیری اشارات مستقیم، با به کارگیری شیوه های خاص موفق به القاء و ارائه آرا و نظرات خویش در زمینه ای بخصوص می گردد. این کار نیاز به تجربه و توانائی بهره گیری مؤثر و کارآمد نویسنده از ابزار موجود در زبان دارد. علم تحلیل کلام (سخن کاوی) در استخراج راهبردهای بیانی نویسنده در ابعاد گوناگون اجتماعی، فردی، سیاسی و ... مورد استفاده قرار می گیرد. هدف اصلی این مقاله نمایش شیوه های درک مقصود اصلی نویسنده در ارائه پیام و استخراج الگوهای زیرساخت معنائی آن به کمک شیوه های رایج در سخن کاوی می باشد. به این منظور سه متن کوتاه منتخب از یک روزنامه کثیرالانتشار داخلی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. هریک از این متون نوعی آگهی تبلیغاتی برای سه نامزد انتخاباتی هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می باشد. در این مقاله سعی براین است که جهت گیری مثبت و همدلی نویسنده با یکی از نامزدها و عدم همسوئی قلبی وی با سایر نامزدها- علی رغم فقدان نشانه های آشکار و مستقیم درون متنی- مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و نشان داده شودکه نویسنده برای نیل به این مقصود از کدام شیوه ها و الگوهای زبانی بهره جسته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهنام، بیوک. (1380). آن سوی واژه ها, اندیشه های ما: تحلیل گفتمانی چند متن تبلیغ انتخاباتی. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)، 44(179-178)، 71-94. SID. https://sid.ir/paper/25968/fa

    Vancouver: کپی

    بهنام بیوک. آن سوی واژه ها, اندیشه های ما: تحلیل گفتمانی چند متن تبلیغ انتخاباتی. نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)[Internet]. 1380؛44(179-178):71-94. Available from: https://sid.ir/paper/25968/fa

    IEEE: کپی

    بیوک بهنام، “آن سوی واژه ها, اندیشه های ما: تحلیل گفتمانی چند متن تبلیغ انتخاباتی،” نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تبریز)، vol. 44، no. 179-178، pp. 71–94، 1380، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/25968/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button