Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

732
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

580
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

صفحات

 صفحه شروع 64 | صفحه پایان 74

چکیده

 زمینه و هدف: تفکر یک فرایند شناختی فعال, هدفمند و سازمان یافته است که برای معنی دادن به دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. تفکر موفقیت آمیز موجب می شود مشکلاتی که به طور دائم با آن مواجه می شویم حل کرده, تصمیمات هوشمندانه بگیریم و به اهدافی که در زندگی تعیین کرده ایم, دست یابیم. تفکر انتقادی فرایندی است که با استفاده از آن به بررسی افکار و عقاید خود و دیگران پرداخته و به فهم بهتر و روشنی دست می یابیم. سوال کردن, تحلیل کردن و معنی دادن, سه فرایندی است که به وسیله آن افکار خود و دیگران را بررسی کرده و بر اساس آن بهترین تصمیمات را می گیریم که این موارد در زیرمجموعه تفکر انتقادی قرار می گیرد و عوامل مختلفی هستند که می توانند بر روی آن تاثیرگذار باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بوده است.روش پژوهش: این راستا 229 نفر از کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه های استاندارد مهارت های تفکرانتقادی کالیفرنیا (1990) و هوش هیجانی نوکا و ایازو (2009) پاسخ گفتند.یافته ها: نتایج بدست آمده از پرسشنامه های تحقیق به کمک آزمون های رگرسیون خطی دو متغیره و فریدمن مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج نشان داد که هوش هیجانی و ابعاد آن بر روی تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تاثیر معنی داری (0.01> p) دارد. نتایج همچنین نشان داد که از بین ابعاد تاثیرگذار هوش هیجانی, مدیریت روابط (با میانگین رتبه ای= 3.05) در رتبه اول, خودآگاهی (با میانگین رتبه ای = 2.79), خودمدیریتی (با میانگین رتبه ای= 2.12) در رتبه سوم و آگاهی اجتماعی (با میانگین رتبه ای= 2.04) در رتبه چهارم قرار دارند.نتیجه گیری: برای افزایش سطح تفکر انتقادی کتابداران کتابخانه ملی باید آگاهی اجتماعی و سایر مولفه های هوش آنان ارتقاء پیدا کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سروری، محمد، موسوی چلک، افشین، و ضیایی، ثریا. (1396). بررسی تاثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. تعامل انسان و اطلاعات، 4(4 )، 64-74. SID. https://sid.ir/paper/260325/fa

    Vancouver: کپی

    سروری محمد، موسوی چلک افشین، ضیایی ثریا. بررسی تاثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. تعامل انسان و اطلاعات[Internet]. 1396؛4(4 ):64-74. Available from: https://sid.ir/paper/260325/fa

    IEEE: کپی

    محمد سروری، افشین موسوی چلک، و ثریا ضیایی، “بررسی تاثیر هوش هیجانی بر تفکر انتقادی کتابداران سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران،” تعامل انسان و اطلاعات، vol. 4، no. 4 ، pp. 64–74، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260325/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button