Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

784
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 23

چکیده

 زمینه و هدف: هدف از این پژوهش, بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی کتابداران سازمان های دولتی شهر تهران بوده است.روش: این پژوهش به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفت که اطلاعات به دست آمده از طریق نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرارگرفته است. و جامعه آماری پژوهش شامل کتابداران 13 کتابخانه مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران است. فن گردآوری داده ها, پرسشنامه محقق ساخته است. نمونه آماری شامل 245 کتابدار بود. از میان 245 پرسشنامه, 220 پرسشنامه عودت داده شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی, درصد فراوانی, میانگین و انحراف استاندارد) و برای معناداری تفاوت ها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد.یافته ها: یافته های منتج از پژوهش نشان داد که کمتر از 20% کتابداران, آموزش را در پیشبرد کاری خود موثر می دانند. همچنین به طور میانگین 3% کتابداران راغب به انتقال اطلاعات به همکاران خود می باشند. 35.5% از کتابداران با امکانات و خدمات شبکه های اجتماعی آشنایی دارند. ضریب همبستگی چندگانه 0.067 نشان از همبستگی ضعیف بین متغیر مستقل و وابسته (استفاده از شبکه و ارتقا دانش کتابداران) دارد. ضریب تعیین در این آزمون 0.004 می باشد که نشان از نقش کمتر متغیر "استفاده از شبکه" در تعیین واریانس متغیر ارتقای دانش دارد. ضریب همبستگی چندگانه 0.09 نشان دهنده همبستگی ضعیف بین متغیر مستقل و وابسته (استفاده از شبکه های اجتماعی, ارتقا شغلی کتابداران) می دهد. ضریب تعیین در این آزمون 0.008 می باشد که نشان از نقش کمتر متغیر استفاده از شبکه در تعیین واریانس متغیر وابسته یعنی ارتباط و همکاری دارد.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد کتابداران کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تهران کمتر از شبکه های اجتماعی به صورت کاربردی استفاده می کنند و استفاده از شبکه های اجتماعی باعث ارتقا علمی و ارتقا شغلی کتابداران نمی شود. به عبارتی استفاده از شبکه های اجتماعی تاثیری در ارتقا علمی و شغلی کتابداران ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بزرگی، اشرف السادات، و امینی، طاهره. (1394). بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تهران. تعامل انسان و اطلاعات، 2(3 )، 13-23. SID. https://sid.ir/paper/260363/fa

    Vancouver: کپی

    بزرگی اشرف السادات، امینی طاهره. بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تهران. تعامل انسان و اطلاعات[Internet]. 1394؛2(3 ):13-23. Available from: https://sid.ir/paper/260363/fa

    IEEE: کپی

    اشرف السادات بزرگی، و طاهره امینی، “بررسی نقش شبکه های اجتماعی مجازی در تبادلات علمی: مطالعه کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تهران،” تعامل انسان و اطلاعات، vol. 2، no. 3 ، pp. 13–23، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260363/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا