Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

903
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

636
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان ایران

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 42

چکیده

 زمینه و هدف: این پژوهش با هدف عوامل مؤثر بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان به روش توصیفی-پیمایشی به انجام رسیده است. روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی-پیمایشی انجام شد و از آنجا که به تبیین رابطه بین متغیرها می پردازد از نوع همبستگی است. برای گردآوری داده های مورد نیاز پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. این پرسشنامه شامل 39 سوال در 8 بُعد (عوامل فردی, سازمانی, محیطی-سازمانی, فرهنگی-اجتماعی, قانونی, اقتصادی, سیاسی و صنعتی) و 5 سوال مربوط به تجاری سازی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل 970 نفر از مدیران عامل شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فنآوری شش کلان شهر کشور بوده و حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران 275 نفر تعیین گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهایSPSS-20 و Amos-20 انجام گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تمامی 8 عامل به صورت معنی داری موفقیت در تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی را پیش بینی می نمایند؛ اما نتایج حاصل از بررسی همزمان نقش متغیرهای پیش بین در تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی نشان داد که به ترتیب عواملقانونی (05/0, p<56/0(β =, صنعتی (05/0, p<28/0(β =, سازمانی (05/0, p<23/0(β =, فردی (05/0, p<13/0(β = و اقتصادی (05/0, p<12/0(β =بالاترین نقش معنی دار را در تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی دارند. نتیجه گیری: بر مبنای نتایج حاصل شده, جهت سرمایه گذاری در راستای توسعه زیرساخت های تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی, بیشترین تمرکز بایستی به ترتیب در زمینه عوامل قانونی, صنعتی, سازمانی, فردی و در نهایت اقتصادی صورت گیرد؛ چرا که توسعه و اصلاح این عوامل به صورت غیرمستقیم بر سایر عوامل موثر نیز ایفای نقش خواهند نمود

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ترکیان تبار، منصور، محمداسماعیل، صدیقه، و نوشین فرد، فاطمه. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان ایران. تعامل انسان و اطلاعات، 3(3 )، 32-42. SID. https://sid.ir/paper/260378/fa

    Vancouver: کپی

    ترکیان تبار منصور، محمداسماعیل صدیقه، نوشین فرد فاطمه. بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان ایران. تعامل انسان و اطلاعات[Internet]. 1395؛3(3 ):32-42. Available from: https://sid.ir/paper/260378/fa

    IEEE: کپی

    منصور ترکیان تبار، صدیقه محمداسماعیل، و فاطمه نوشین فرد، “بررسی عوامل مؤثر بر تجاری سازی نتایج تحقیقات علمی در شرکت های دانش بنیان ایران،” تعامل انسان و اطلاعات، vol. 3، no. 3 ، pp. 32–42، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا