مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

15,857
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی مدارس از دیدگاه ذی نفعان بر اساس شاخصه های مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 164

چکیده

 هدف از اجرای پژوهش حاضر ارزیابی وضعیت کیفیت از دیدگاه ذی نفعان مدرسه (مدیران مدارس, معلمان, دانش آموزان و والدین) بر اساس شاخصه های مدیریت کیفیت فراگیر در مدارس متوسطه بود. پژوهش با رویکرد کمی و راهبرد تحقیقی ارزیابی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی ذی نفعان مدارس متوسطه شهر کوهدشت بود. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای انجام شد. با بهره گیری از فرمول کوکران حجم نمونه ای متشکل از 340 نفر (184 نفر زن و 156 نفر مرد) به دست آمد. از این تعداد 110 نفر معلم, 28 نفر مدیر, 115 نفر دانش آموز و 87 نفر از والدین بودند. جهت جمع آوری داده ها از چک لیست ارزیابی کیفیت بارلوسکی و لاتون (1995) استفاده شد که شامل 10 مولفه و 95 گویه بود. روش تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی و ضریب آلفای کرانباخ برای آزمون پایایی پرسش نامه به کار رفت. به منظور مقایسه دیدگاه مدیران, معلمان, دانش آموزان و والدین در مورد وضعیت کیفیت از آزمون های t, تحلیل واریانس یک راهه و آزمون های تعقیبی استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت کیفیت در مدارس شهر کوهدشت بر اساس شاخصه های مکف از دیدگاه مدیران و معلمان در این زمینه خوب و از دیدگاه دانش آموزان و والدین ضعیف است. بین دیدگاه ذی نفعان مدرسه تفاوت معناداری وجود داشت. معلمان و مدیران در مقایسه با دانش آموزان, مدیران در مقایسه با معلمان و نهایتا هم معلمان و هم مدیران در مقایسه با والدین, ارزیابی مثبت تری از وضعیت کیفیت بر اساس شاخصه های مکف در مدارس داشته اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیربگی، ناصر، سلیمی، جمال، و آزادبخت، نسرین. (1395). ارزیابی مدارس از دیدگاه ذی نفعان بر اساس شاخصه های مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، 4(2)، 145-164. SID. https://sid.ir/paper/260520/fa

    Vancouver: کپی

    شیربگی ناصر، سلیمی جمال، آزادبخت نسرین. ارزیابی مدارس از دیدگاه ذی نفعان بر اساس شاخصه های مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش. مدیریت مدرسه (Journal of School administration)[Internet]. 1395؛4(2):145-164. Available from: https://sid.ir/paper/260520/fa

    IEEE: کپی

    ناصر شیربگی، جمال سلیمی، و نسرین آزادبخت، “ارزیابی مدارس از دیدگاه ذی نفعان بر اساس شاخصه های مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش،” مدیریت مدرسه (Journal of School administration)، vol. 4، no. 2، pp. 145–164، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260520/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button