Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,329
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,483
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جوهره مثالی حکمت و هنر اسلامی و نقش سنت در آن

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 90

چکیده

 بسیاری از متفکرین در پی تدوین و توجیه ویژگی های خاص فرهنگ ایران, با استفاده از فلسفه, عالم مثال و عوالم خیالی را منشا هنرهای تصویری ایرانی دانسته و معتقدند خیال هنرمند در بعد رحمانی (خیال منفصل) منشا آفرینش اثر هنری حقیقی می باشد. در این پژوهش ویژگی ها و ابعاد عالم مثال جهت آشنایی دقیق تر با اصول و مبانی هنرهای تصویری ایران شرح داده شده است.به این ترتیب با استفاده از روش تحقیق کمی به تحلیل داده های کتابخانه ای در این زمینه پرداخته شده است. بر اساس این یافته ها, خیال فعال ابزار هنرمند عارف جهت دسترسی به عالم مثال, که حد واسط عالم مجردات و مادیات است, می باشد. عالم مثال نیز به دو بخش منفصل و متصل قابل تقسیم است. بخش منفصل خیال رحمانی و بخش متصل خیال نفسانی را شکل می دهد. از آنجایی که امکان رویت خیال منفصل از عهده هر کسی ساخته نیست, تنها با تکیه بر سنت تصویری, که به صورت سینه به سینه منتقل شده است, می توان به انتقال تفکر مثالی در بین هنرمندان ایرانی باور داشت.در فرهنگ سنتی ایران, ایده آل این است که عالم مثال منفصل منبع الهام اثر هنری قرار گیرد. هنرمندان بر مبنای سنت هنری که از دوران باستان در ایران شکل گرفته, و برخی ویژگی های عالم مثال را دارا بود, اشکال محسوس نمادینی را جهت بیان حقایق رحمانی مد نظر خود برمی گزیدند تا مثال زیبایی در اثر هنری عیان شود. این سنت در دوران اسلامی با تقویت بعد عرفانی آن پویایی بیشتری یافت. پس می توان فرضیه را اینگونه مطرح کرد که «سنت هنری مثالی عامل اصلی استمرار جهان بینی مثالی در آثار نگارگری ایرانی از دوران قبل تا پس از اسلام بوده است که با ظهور اسلام جنبه پویاتری به خود گرفت».

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کشاورز، گلناز. (1394). جوهره مثالی حکمت و هنر اسلامی و نقش سنت در آن. کیمیای هنر، 4(16)، 77-90. SID. https://sid.ir/paper/260648/fa

    Vancouver: کپی

    کشاورز گلناز. جوهره مثالی حکمت و هنر اسلامی و نقش سنت در آن. کیمیای هنر[Internet]. 1394؛4(16):77-90. Available from: https://sid.ir/paper/260648/fa

    IEEE: کپی

    گلناز کشاورز، “جوهره مثالی حکمت و هنر اسلامی و نقش سنت در آن،” کیمیای هنر، vol. 4، no. 16، pp. 77–90، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260648/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا