مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

142
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ادراک سوبژکتیو و بدنمند قاب سینماتوگرافیک از منظری کانتی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 56

چکیده

قاب سینماتوگرافیک مرزی است که تصویر را از جهان بیرونی متمایز می کند. از منظری هستی شناسانه که پیشینه آن به تفکر یونانی می رسد, مرز هر چیز با تفکیک آن چیز از چیزهای دیگر, به استقلال وجودی آن چیز می انجامد. اما در این نظرگاه, هستی چیزها به منزله اموری بیرونی و مستقل, لحاظ می شوند که تحت تأثیر مداخلات سوبژکتیو و تجربه بیننده قرار نمی گیرند. این دیدگاه با انقلاب کوپرنیکی کانت در فلسفه, تغییرات اساسی یافت. کانت پس از تفکیک پدیدار از شی نفسه, از یک سو اعلام داشت که متعلق شناخت انسانی صرفاً پدیدارها هستند و این پدیدارها صرفاً تا آنجا قابل شناخت هستند که تحت امور پیشین سوبژکتیو, یعنی صورت های شهود و مقولات فاهمه, ادراک شوند. هدف نخست مقاله حاضر این است که در پرتو نظرگاه کانت, محدودیت های تعریف سنتی مرز و قاب سینماتوگرافیک بررسی شود و قاب سینماتوگرافیک بنا بر شیوه ادراک و تجربه سوبژکتیو مخاطب بازتعریف شود. و هدف دوم بررسی این مسئله است که بنا بر متون کانت چگونه می توان این ادراک سوبژکتیو را صرفاً ادراکی ذهنی ندانست, بلکه آن را ادراکی بدنمند نیز تلقی کرد؟ و در نهایت, نتایج این بررسی در چیستی و چگونگی ادراک بدنمند قاب سینماتوگرافیک لحاظ می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشنی پایان، میلاد. (1397). ادراک سوبژکتیو و بدنمند قاب سینماتوگرافیک از منظری کانتی. کیمیای هنر، 7(28 )، 45-56. SID. https://sid.ir/paper/260659/fa

    Vancouver: کپی

    روشنی پایان میلاد. ادراک سوبژکتیو و بدنمند قاب سینماتوگرافیک از منظری کانتی. کیمیای هنر[Internet]. 1397؛7(28 ):45-56. Available from: https://sid.ir/paper/260659/fa

    IEEE: کپی

    میلاد روشنی پایان، “ادراک سوبژکتیو و بدنمند قاب سینماتوگرافیک از منظری کانتی،” کیمیای هنر، vol. 7، no. 28 ، pp. 45–56، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button