مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

815
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

694
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 69

چکیده

 این پژوهش, در جهت شناخت و دستیابی به نظریه خوانش متن (اثر تجسمی) از نقطهنظر واساز است. با توجه به متون دریدا, میتوان نظریه او را در تحلیل اثر تجسمی به سه بخش عمده خلاصه کرد: زمینه یا ماده اثر, نشانههای اثر که بهصورت ردپا فرایند دلالت را طی میکنند و در نهایت, پاررگون که مرزهای اثر و محدوده آنرا تعریف کرده و به صورت گستردهتر مرزهای میان هنر و غیر هنر میسازد. از نقطه نظر واساز هر یک از سه مفهوم ذکر شده تفسیر اثر را در فرایند معناسازی تصمیمناپذیر میکند. این پژوهش, به مفهوم پاررگون که ابتدا در نقد سوم کانت مطرح شده میپردازد سپس واسازی دریدا از این مفهوم را برای تحلیل و خوانش آثار تجسمی منتخب به کار میبرد. به این ترتیب و با توجه به مفهوم پاررگون هنر واجد معناهای تازه میشود و امکان گسترش به حوزههای دیگر را پیدا میکند. در نقد عملی سه اثر از نقاشیهای علیرضا اسپهبد, یک اثر از اسماعیل شیشهگران و یک اثر از بابک گلکار مورد تحلیل قرار میگیرند. آثار اسپهبد و شیشهگران با محوریت متن و آثار گلکار با محوریت مؤلف مورد واکاوی مفهوم پاررگون قرار میگیرند. تحلیل این نمونه آثار, تلاشی در جهت توضیح جایگاه هنر معاصر ایران است که در پی یافتن الگوی زیباشناسی برمیآید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیبانی رضوانی، فیروزه. (1397). مرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران. کیمیای هنر، 7(26 )، 57-69. SID. https://sid.ir/paper/260661/fa

    Vancouver: کپی

    شیبانی رضوانی فیروزه. مرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران. کیمیای هنر[Internet]. 1397؛7(26 ):57-69. Available from: https://sid.ir/paper/260661/fa

    IEEE: کپی

    فیروزه شیبانی رضوانی، “مرزهای تصمیم ناپذیر (پاررگون) در نقاشی: نقد واساز بر نمونه هایی از آثار تجسمی معاصر ایران،” کیمیای هنر، vol. 7، no. 26 ، pp. 57–69، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button