مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,460
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,261
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی جایگاه مولفه های اصلی آموزش محیط زیست درکتاب های درسی دوره ششم ابتدایی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 99

چکیده

 یکی از علل ایجاد بحران های محیط زیستی, عدم ایجاد آگاهی های محیط زیستی می باشد. به طور یقین یکی از راههای ایجاد آن, آموزش صحیح می باشد. از آنجایی که یکی از پرکاربردترین ابزار آموزشی در کشور, کتاب های درسی است بنابراین, پژوهش حاضر در زمینه این مبحث مهم و با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های اصلی آموزش محیط زیست در محتوای کتاب های درسی پایه ششم ابتدایی ایران انجام شده است. بدین منظور به تحلیل محتوای کتاب های درسی ششم ابتدایی پرداخته شد. روش پژوهش تحلیل محتوا با روش آنتروپی شانون بود که واحد تحلیل نیز کل صفحات (متن, پرسش ها, تمرین ها و تصاویر) است.بر اساس یافته ها, بالاترین ضریب اهمیت در کتاب مطالعات اجتماعی مربوط به مولفه نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فناناپذیر (0.023) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه های تالاب ها و جمعیت, آلودگی ها, نقش تکنولوژی در محیط زیست و فرسایش لایه ازن و نقش گرم شدن کره زمین می باشد, در کتاب فارسی (خوانداری) تنها به مولفه های خاک (0.0013) و نقش انسان در حفاظت از محیط زیست (0.002), در کتاب آموزش علوم تجربی ششم ابتدایی به مولفه های محیط زیست, جنگل و درختان (0.004) و نحوه بهره برداری از منابع فناپذیر و فنا ناپذیر (0.023) و در کتاب تفکر و پژوهش تنها به مولفه جنگل و درختان توجه شده و به دیگر مولفه های محیط زیست توجهی نشده است. در کتاب های قرآن, ریاضی, کار و فناوری, هدیه های آسمانی و فارسی (نوشتاری) ششم ابتدایی به مولفه های محیط زیست توجهی نشده است. نتایج نشان داد که توجه متعادل و جامعی به مولفه های آموزش محیط زیست در محتوای کتاب ها نشده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی عمران، ابراهیم، پرهیزکار، لیلا، و حاتمی فر، خدیجه. (1395). بررسی جایگاه مولفه های اصلی آموزش محیط زیست درکتاب های درسی دوره ششم ابتدایی. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 5(2)، 89-99. SID. https://sid.ir/paper/260994/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی عمران ابراهیم، پرهیزکار لیلا، حاتمی فر خدیجه. بررسی جایگاه مولفه های اصلی آموزش محیط زیست درکتاب های درسی دوره ششم ابتدایی. آموزش محیط زیست و توسعه پایدار[Internet]. 1395؛5(2):89-99. Available from: https://sid.ir/paper/260994/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم صالحی عمران، لیلا پرهیزکار، و خدیجه حاتمی فر، “بررسی جایگاه مولفه های اصلی آموزش محیط زیست درکتاب های درسی دوره ششم ابتدایی،” آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، vol. 5، no. 2، pp. 89–99، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/260994/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button