مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,896
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,594
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجلی سایبورگ در سینما

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 90

چکیده

 کلمه ی سایبورگ (پیوندی از دو واژه ی سایبرنتیک و ارگانیسم) به موجودی دورگه اشاره دارد که سویه های زیست شناسی اش با تکنولوژی های معاصر گره خورده است. سویه های زیست شناسی فقط به جسم انسان محدود نمی شود بلکه ذهن و روح را نیز در بر می گیرد. به اعتقاد دانا هاراوی امروزه, ما پیوندهایی ساخته شده و نظریه پردازی شده از اندامه و ماشین و خلاصه, سایبورگ شده ایم. با توجه به رشد تکنولوژی, مصداق نظریه ی هاراوی در اجتماع امروز به وفور قابل مشاهده است. وابستگی بشر معاصر به مدرن ترین ابزار روز گواهی بر این ادعاست. این وابستگی درک او را از جهان اطراف تغییر داده و حتی در ظاهر او نیز تغییر به وجود آورده است. این در حالی است که فرهنگ عامه, از پذیرفتن وضعیت موجودش سر باز می زند. عموم مردم معتقدند تکنولوژی های معاصر جز مواردی که از نظر فیزیکی با گوشت انسان تلفیق می شوند, صرفاً بسان ابزاری در خدمت انسان هستند و در هستی شناسی او تغییری ایجاد نکرده اند. هدف این تحقیق رسیدن به تصویری است که سینما از سایبورگ ارائه می دهد, چراکه سینما هم بسان آیینه ای, بازتاب دهنده ی فرهنگ عامه و هم با تأثیراتش ساختار دهنده ی آن است. در این راستا, فیلم های ترمیناتور, بلید رانر و آن زن بررسی می شود. نتایج تحقیق ضمن ایجاد درکی نسبتاً منسجم از سایبورگ, نشان می دهد چگونه سینما به مثابه تکنولوژی, هنرمندان این عرصه و همچنین مخاطبانش را تبدیل به سایبورگ می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اشرفیان، مرضیه، و فدایی، مهدی. (1398). تجلی سایبورگ در سینما. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 9(18 )، 77-90. SID. https://sid.ir/paper/261165/fa

    Vancouver: کپی

    اشرفیان مرضیه، فدایی مهدی. تجلی سایبورگ در سینما. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1398؛9(18 ):77-90. Available from: https://sid.ir/paper/261165/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه اشرفیان، و مهدی فدایی، “تجلی سایبورگ در سینما،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 9، no. 18 ، pp. 77–90، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261165/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button