مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,210
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,316
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازگویی در برابر بازنمایی؛ تحلیل جلوه های روایتگری در منتخبی از نمایشنامه های بهرام بیضایی

صفحات

 صفحه شروع 37 | صفحه پایان 53

چکیده

 «تئاتر دایجتیک », اصطلاحی که مارتین پوخنر وضع کرده است, ریشه در طبقه بندی افلاطون از شیوه های ارائه ی داستان و تعریف او از دو واژه ی دایجسیس و میمسیس دارد. این اصطلاح به تکنیک های کلامی و روایی در نمایش اشاره دارد که تمرکز را از وجه تقلیدی و اجرایی تئاتر به شیوه های روایتگری و قدرت واژگانی منتقل می کند. تئاتر دایجتیک برای انتقال دایجسیس روایت به میمسیس تئاتر و حذف کنش, از نقل کردن, متون شعری, انواع واسطه های روایی و اشکال راوی استفاده می کند. بیضایی در آغاز راه نمایشنامه نویسی اش از سویی کوشید با تکیه بر بیان شعری و غنای واژه ها, نوعی ادبیات فاخر برخاسته از نظم حماسی را به آثار منثورش تسری دهد و از سوی دیگر با تغییر شکل نمایش های بومی روایتگر, همچون نقالی و تعزیه و بهره بردن از سنت های داستان گویی ایرانی, آن ها را به درام صحنه ای نزدیک ساخت. بررسی نشانه های دایجتیک همچون میزان واسطه گری و حضور راوی, پرهیز از کنش و ارائه ی کلامی شخصیت ها و فضا, در برخی آثار اولیه ی بیضایی نشان از تسلط قدرت شاعرانه و نقل روایی بر میل به نمایشگری و تقلید می دهد. در سه برخوانی بیضایی «بازگویی» حوادث جای «بازنمایی » را می گیرد, سلطان مار در فضای داستانی می ماند و خاطرات هنرپیشه ی نقش دوم مثال کاملی از تئاتر دایجتیک است که در آن مرز میان دایجسیس و میمسیس مدام با شخصیت/راوی ها طی می شود. روش کار در این تحقیق توصیفی-تحلیلی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محبی، پرستو، قهرمانی، محمدباقر، و یوسفیان کناری، محمدجعفر. (1397). بازگویی در برابر بازنمایی؛ تحلیل جلوه های روایتگری در منتخبی از نمایشنامه های بهرام بیضایی. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 8(16 )، 37-53. SID. https://sid.ir/paper/261190/fa

    Vancouver: کپی

    محبی پرستو، قهرمانی محمدباقر، یوسفیان کناری محمدجعفر. بازگویی در برابر بازنمایی؛ تحلیل جلوه های روایتگری در منتخبی از نمایشنامه های بهرام بیضایی. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی[Internet]. 1397؛8(16 ):37-53. Available from: https://sid.ir/paper/261190/fa

    IEEE: کپی

    پرستو محبی، محمدباقر قهرمانی، و محمدجعفر یوسفیان کناری، “بازگویی در برابر بازنمایی؛ تحلیل جلوه های روایتگری در منتخبی از نمایشنامه های بهرام بیضایی،” نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، vol. 8، no. 16 ، pp. 37–53، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button