مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,005
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,028
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه سخت کوشی و برون گرایی با عملکرد تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 253 | صفحه پایان 269

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی رابطه سخت کوشی و برون گرایی با عملکرد تحصیلی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و به روش توصیفی-همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در نیمه اول سال تحصیلی 93-94 است. تعداد اعضای جامعه 25328 نفر بوده که براساس جدول کرجسی و مورگان, 230 نفر به روش دردسترس انتخاب شد. داده ها با پرسشنامه سخت کوشی بارتون (1992), و مقیاس کوتاه شده نیو (1985) جمع آوری شد. همچنین, برای سنجش عملکرد تحصیلی, گزارش های تحصیلی دانشجویان به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد رابطه سخت کوشی و عملکرد تحصیلی مثبت و معنادار است. همچنین, اگرچه هر سه مولفه سخت کوشی (تعهد, کنترل و مبارزه طلبی) با عملکرد تحصیلی همبستگی مثبت دارند, تنها مولفه های تعهد و کنترل رابطه معناداری را با عملکرد تحصیلی داشته اند. در پژوهش حاضر بین برون گرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری یافت نشد. در مجموع, نتایج حاکی از آن است که اگرچه برون گرایی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنان ارتباط معناداری ندارد, دانشجویانی با سخت کوشی بالاتر, در عملکرد تحصیلی نیز بهتر عمل می کنند. در نتیجه, میان برخی مولفه های روان شناختی سخت کوشی مانند تعهد, کنترل و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد و سخت کوشی می تواند عملکرد تحصیلی را پیش بینی کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اعظم رجبیان، علی، و اصغری ابراهیم آباد، محمدجواد. (1398). رابطه سخت کوشی و برون گرایی با عملکرد تحصیلی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 8(21 )، 253-269. SID. https://sid.ir/paper/261735/fa

    Vancouver: کپی

    اعظم رجبیان علی، اصغری ابراهیم آباد محمدجواد. رابطه سخت کوشی و برون گرایی با عملکرد تحصیلی. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1398؛8(21 ):253-269. Available from: https://sid.ir/paper/261735/fa

    IEEE: کپی

    علی اعظم رجبیان، و محمدجواد اصغری ابراهیم آباد، “رابطه سخت کوشی و برون گرایی با عملکرد تحصیلی،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 8، no. 21 ، pp. 253–269، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261735/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button