مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,877
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران، والدین و دانش آموزان: مدارس روستایی و چندپایه

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 192

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف شناسایی چگونگی فرهنگ روابط معلمان با همکاران, والدین و دانش آموزان در مدارس روستایی و چندپایه استان لرستان انجام گرفت. روش پژوهش, کیفی و از نوع توصیفی-قوم نگاری بوده است؛ نمونه بررسی شده معلمان ابتدایی مدارس چندپایه استان لرستان است که با روش نمونه گیری هدفمند و براساس اشباع نظری داده ها, 14 معلم انتخاب شد و با ابزارهای مشاهده مشارکتی و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته داده ها جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل محتوا انجام گرفت. یافته ها نشان داد معلمان دارای فرهنگ ارتباط مثبت و انتقادشده در ارتباط با همکاران, والدین و دانش آموزان بودند. فرهنگ ارتباط و مشارکت معلمان در ارتباط با همکاران, والدین و دانش آموزان باتوجه به شرایط محیط, سطح سواد و توقع همکاران, والدین و دانش آموزان متفاوت بود. از روابط مثبت می توان به به کارگرفتن اصول روابط کلامی و روابط غیرکلامی برای انتقال مفهوم درسی به دانش آموزان, اجرای جلسه های توجیهی برای والدین, ارتباط همراه با ادب و احترام, از روابط فرهنگی انتقادشده, می توان به بدخواهی و بدبینی معلمان نسبت به یکدیگر, حس رقابت منفی, بی تفاوتی و استفاده نکردن از فکر و ایده های یکدیگر در بین معلمان هم پایه, اهمیت دانش آموزان بعد از مواد درسی, گوش ندادن به صدای دانش آموزان, توقعات نابه جا والدین و بخشنامه ای بودن ارتباطات نام برد. نتایج مطالعه حاضر برای شناسایی تفاوت های فرهنگی و اقدامات لازم با توجه به شرایط کلاس های چندپایه در نظام آموزشی مفید و کارآمد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رومانی، سعید، حاجی حسین نژاد، غلامرضا، فاضلی، نعمت اله، و حسینی خواه، علی. (1398). بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران, والدین و دانش آموزان: مدارس روستایی و چندپایه. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 8(21 )، 167-192. SID. https://sid.ir/paper/261736/fa

    Vancouver: کپی

    رومانی سعید، حاجی حسین نژاد غلامرضا، فاضلی نعمت اله، حسینی خواه علی. بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران, والدین و دانش آموزان: مدارس روستایی و چندپایه. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1398؛8(21 ):167-192. Available from: https://sid.ir/paper/261736/fa

    IEEE: کپی

    سعید رومانی، غلامرضا حاجی حسین نژاد، نعمت اله فاضلی، و علی حسینی خواه، “بررسی فرهنگ روابط معلمان با همکاران, والدین و دانش آموزان: مدارس روستایی و چندپایه،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 8، no. 21 ، pp. 167–192، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261736/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button