مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطة مؤلفه های هوش هیجانی با پیشرفت گرایی شغلی معلمان

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 191

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, بررسی رابطة مؤلفه های هوش هیجانی با پیشرفت گرایی شغلی معلمان است. روش پژوهش همبستگی و جامعة آماری شامل کلیة معلمان مدارس دولتی متوسطة دورة اول شهر تهران در سال تحصیلی 1396-97 به تعداد 8156 نفر بوده است. با روش نمونه گیری, خوشه ای چندمرحله ای مناطق جغرافیایی 1, 2, 4, 6, 11, 16 و 18 و از هر منطقه دو دبیرستان دخترانه و پسرانه و از هر دبیرستان تمامی معلمان آن دبیرستان ها انتخاب شدند. بر اساس جدول مورگان, حجم نمونه برابر با 400 نفر در نظر گرفته شد و داده ها با استفاده از پرسشنامه های هوش هیجانی شرینگ (1995) و پیشرفت گرایی شغلی کویین دام (2005) جمع آوری شد. نتایج نشان می دهد اثر مستقیم هوش هیجانی بر پیشرفت گرایی شغلی مثبت و معنادار است. اثرات مستقیم مؤلفه های هوش هیجانی شامل خودآگاهی, همدلی, خودمدیریتی و مهارت های اجتماعی بر پیشرفت گرایی شغلی نیز مثبت و معنادار بوده است. همچنین در تبیین این نتایج می-توان به اهمیت هوش هیجانی در محیط کار اشاره کرد. با توجه به این یافته ها می توان با اجرای مداخلاتی چون آموزش هوش هیجانی در معلمان, میزان پیشرفت گرایی شغلی آنها را افزایش داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، اسد. (1397). رابطة مؤلفه های هوش هیجانی با پیشرفت گرایی شغلی معلمان. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 7(19 )، 177-191. SID. https://sid.ir/paper/261741/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی اسد. رابطة مؤلفه های هوش هیجانی با پیشرفت گرایی شغلی معلمان. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1397؛7(19 ):177-191. Available from: https://sid.ir/paper/261741/fa

    IEEE: کپی

    اسد حجازی، “رابطة مؤلفه های هوش هیجانی با پیشرفت گرایی شغلی معلمان،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 7، no. 19 ، pp. 177–191، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261741/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button