مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه الگوی شایستگی برای مدیران دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 145 | صفحه پایان 176

چکیده

 هدف کلّی این پژوهش, طراحی الگوی شایستگی مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر تهران است. برای دستیابی به این هدف, اهداف فرعی شناساییِ ابعاد, مؤلفه ها و شاخص های الگو, اولویت بندی و ارزیابی آن تدوین شده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر داده ها آمیختة اکتشافی است. از نظر ماهیت و نوع مطالعه, پژوهش حاضر بر مبنای نظریة داده-بنیاد و به روش پیمایشی مقطعی انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش, 30 نفر از متخصّصان دانشگاهی و خبرگان آموزشیِ با سابقة مدیریت مدارس به ویژه دورة ابتدایی انتخاب شده و از طریق مصاحبه و فن دلفی شاخص های الگوی شایستگی مدیران شناسایی شده است. یافته های حاصل از مصاحبه ها با استفاده از نظریة داده بنیاد, در سه مرحلة کدگذاری باز, محوری و انتخابی, انتخاب شدند و نتایج در سه مرحلة اجرای فن دلفی به تأیید رسید. در نهایت, 124 مفهوم کلیدی در قالب 13 مؤلفه و 6 بعد شناسایی شده است. جامعة آماری پژوهش در مرحلة کمّی, شامل 175 نفر از مدیران مدارس دورة ابتدایی شهر تهران است. نمونة آماری 120 نفر (40 مدیر زن و 80 مدیر مرد) است که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها در مرحلة کیفی از نظریة داده بنیاد و در مرحلة کمّی از آزمون تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی تأییدی, 124 گویة تأییدشدة این پژوهش, در قالب 6 بعد شامل شایستگی های ذهنی-بینشی (با 2 مؤلفه و 15 گویه), شایستگی های درون فردی (با 2 مؤلفه و 20 گویه), شایستگی های بین فردی (با 2 مؤلفه و 17 گویه), شایستگی های اخلاقی (با 2 مؤلفه و 11 گویه) شایستگی های عملکردی (با 3 مؤلفه و 40 گویه) شایستگی های رهبری (با 2 مؤلفه و 21 گویه) طبقه بندی شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شبانی، راضیه، خورشیدی، عباس، عباسی، لطف اله، و فتحی واجارگاه، کورش. (1397). ارائه الگوی شایستگی برای مدیران دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران. مطالعات آموزش و آموزشگاهی، 7(19 )، 145-176. SID. https://sid.ir/paper/261742/fa

    Vancouver: کپی

    شبانی راضیه، خورشیدی عباس، عباسی لطف اله، فتحی واجارگاه کورش. ارائه الگوی شایستگی برای مدیران دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران. مطالعات آموزش و آموزشگاهی[Internet]. 1397؛7(19 ):145-176. Available from: https://sid.ir/paper/261742/fa

    IEEE: کپی

    راضیه شبانی، عباس خورشیدی، لطف اله عباسی، و کورش فتحی واجارگاه، “ارائه الگوی شایستگی برای مدیران دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران،” مطالعات آموزش و آموزشگاهی، vol. 7، no. 19 ، pp. 145–176، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261742/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button