مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

479
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

514
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رفتار فرانقشی در سازمان های آموزشی، تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 116

چکیده

 هدف این پژوهش, شناسایی مولفه های رفتار فرانقشی در سازمان های آموزشی با تأکید بر آموزه های اسلام است. روش پژوهش, ترکیبی از نوع کیفی-کمی است. جامعه تحقیق شامل دو بخش است: قرآن کریم, نهج­ البلاغه و کتب مدیریتی و متخصصین مدیریت آموزشی, علوم تربیتی و معارف اسلامی. در بخش اول به طور هدفمند نمونه­ گیری و مطالعه عمیق شده و با استفاده از دسته­ بندی و کدگذاری, به طور مستمر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مقولات استخراج شد. سپس به منظور تأیید تناسب مقولات با اهداف پژوهش, نظرات 32 نفر متخصص مدیریت آموزشی و علوم تربیتی و 20 نفر متخصص معارف اسلامی از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ضریب پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 0/797 و 0/896 محاسبه شد. یافته­ ها حاکی از این است که مولفه­ های رفتار فرانقشی در دانش مدیریت به ترتیب اولویت عبارتند از: ادب و احترام, تلاش و پشتکار و اشتیاق, آداب اجتماعی, توسعه خود, نوع­ دوستی و رفتارهای کمکی, توسعه نگرش مثبت و تمایلات سازنده, وجدان کاری و اطاعت سازمانی, ابتکار فردی, مشارکت سازمانی, وفاداری سازمانی و جوانمردی. مولفه های رفتار فرانقشی در آموزه ­ های اسلام نیز به ترتیب اولویت عبارتند از: تحکیم پیوندها و رفع کدورت بین­ فردی, اهتمام به نیکی مضاعف, واکنش متعالی, همیاری هدفمند, پرده­ پوشی عیوب, اهتمامات معنوی در حق دیگران, ترک انتقام حین قدرت, توجه به ابراز نیازها, وساطت معطوف به خیر, مساعدت پیش از طلب, همدلی و همدردی, تلاش و استقامت فراتر از انتظار, پرهیز از بزرگنمایی مشکلات, توانمندی تفکیک, نقش فعال و سازنده در انتقاد و پیشنهاد, تقویت روحیه و نشاط کاری, بزرگداشت و تکریم شخصیت افراد. برخی مولفه های رفتار فرانقشی در مدیریت و اسلام مشابه اند, اما دارای اشتراکات مطلق نیستند. بر این اساس می توان جایگاه آن ها را در قیاس با یکدیگر در روابط سه گانه حمایت, توسعه و نوآوری تبیین نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عزتی، میترا، دیالمه، نیکو، و افضلی قادی، منا. (1398). رفتار فرانقشی در سازمان های آموزشی, تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(1 (پیاپی 10) )، 87-116. SID. https://sid.ir/paper/261789/fa

    Vancouver: کپی

    عزتی میترا، دیالمه نیکو، افضلی قادی منا. رفتار فرانقشی در سازمان های آموزشی, تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1398؛4(1 (پیاپی 10) ):87-116. Available from: https://sid.ir/paper/261789/fa

    IEEE: کپی

    میترا عزتی، نیکو دیالمه، و منا افضلی قادی، “رفتار فرانقشی در سازمان های آموزشی, تحلیل تطبیقی مولفه ها با تاکید بر آموزه های تربیتی اسلام،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 4، no. 1 (پیاپی 10) ، pp. 87–116، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/261789/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button